Hetesi Erzsébet, Veres Zoltán

Nonbusiness marketing


Csatornapolitika

A szolgáltatások nem tárolható jellege miatt az értékesítési csatorna látszólag nem is értelmezhető. Ez azonban csak a logisztikai feladatokra igaz. Sőt a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges fizikai elemek logisztikája ugyanúgy létezik, mint bármely fizikai terméké. Az értékesítési csatorna szereplőinek kapcsolatrendszere, a közvetítő kereskedelem problémája azonban a szolgáltatáspiacon is a csatornapolitika tárgya. Maga a szolgáltatás nem forgalomképes (a nem fizikai jelleg következtében a tulajdonjog megszerzése, azaz a viszonteladói funkció nem értelmezhető), de számos nonbusiness szolgáltatás ígérete (a szolgáltatási potenciál) közvetítőkön keresztül is elosztható. Ekkor egy későbbi kötelezettség forgalmazásáról van szó, ahol a vevő ígéretet kap, vagyis jogot szerez a későbbi időpontban nyújtandó szolgáltatásra. Az ígéret tárgyi hordozója lehet például a belépőjegy egy koncertre. Ezért azoknál a szolgáltatásoknál, ahol tárgyi hordozó kibocsátható, nem zárható ki a közvetett elosztás sem. Ilyen közvetítők például azok az ügynökségek, melyek egy koncertszervező iroda megbízásából belépőjegyeket értékesítenek. Egy kulturális szolgáltatás közvetlen és közvetett elosztási csatornáit láthatjuk a 49. ábrán. Kulcsfontosságú a közvetítő gondosan előkészített kiválasztása és folyamatos ellenőrzése, annak érdekében, hogy ne ígérjen többet, mint ami teljesíthető, illetve ne teljesítse alul az alapszolgáltató ígéretét.

Nonbusiness marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 749 4

A marketingkoncepció üzleti szférán kívüli alkalmazási lehetőségeiről és az alkalmazás területeiről szóló viták viszonylag új keletűek, a huszadik század derekáig nyúlnak vissza. Mégis, mára a köz- és civilszféra marketingje megszilárdult, a köz- és társadalmi intézmények stratégiai tervezésének és működésének oktatása a képzésekben speciális kurzusként jelenik meg. A nem profitorientált marketing kapcsolódik a vállalati felelősségvállaláshoz is, és hozzájárul a fogyasztók magatartásának és elégedettségének pontos meghatározásához, értékeléséhez.

A nem üzleti jellegű marketing fejlődésében egyidejűleg jelenik meg a kiterjesztés és a specializáció. A köz-és civilszféra marketingjének területén olyan különböző alcsoportok léteznek, amelyek mindegyike külön sajátosságokkal jellemezhető. Ez a sokszínűség jelenik meg ebben a könyvben, Hetesi Erzsébet és Veres Zoltán, a téma elismert szakértőinek művében.

A szerzőpáros az elméleti tartalmat a praktikus nézőponttal ötvözi, és ettől a szöveg olyannyira élvezetes, hogy az oktatás és a gyakorlat igényeit egyaránt kielégíti. Röviden: a könyv egy újabb példája a szerzőktől már megszokott jó teljesítményeknek.

José Luis Vázquez Burguete

a Nemzetközi Nonbusiness Marketing Szövetség (International Association on Public and Nonprofit Marketing) elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hetesi-veres-nonbusiness-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave