Hetesi Erzsébet, Veres Zoltán

Nonbusiness marketing


Építs a tárgyi elemekre!

A szolgáltatások nem fizikai természete okozza a legtöbb marketingproblémát, mindenekelőtt azzal, hogy a szolgáltatások esetében nincs konkrét, közvetlen előzetes tapasztalat. Arról a marketingjelenségről van szó, amikor a célszemély a folyamat első időszakában információkat gyűjt problémája megoldhatóságáról. A fizikai termékek körében ezt az előzetes információt kézzelfogható módon, közvetlen érzékszervi úton megszerezheti – anélkül, hogy meg kellene azt vennie! Ez a – már ismert termékekkel történő – összehasonlítás a szolgáltatások esetében lehetetlen. A szolgáltatást át kell élni, azaz legalább egyszer meg kell tapasztalni minden előzetes összehasonlítási lehetőség nélkül. Így nem kérdéses, hogy a szolgáltatás fizikai tartalmának miért van olyan nagy jelentősége. Ez az egyetlen olyan eleme a szolgáltatásárunak, amely képes megfogható közelségbe hozni a szolgáltatás tárgyát. A nonbusiness marketingben különösen a társadalmimarketing-célok nem megfoghatóak. A fizikai tartalom három összetevőjéből az első kettő, az elfogyasztott inputok és a tárgyi környezet üzen a nem fizikai szolgáltatás színvonaláról. Erre a hatásra az igényes szolgáltatók tudatosan építenek is. E két tárgyi tényező megfelelő minőségének biztosításán túlmenően azonban a fizikai üzenet szisztematikus kezelésére kell törekedni (tárgyiasítás). Ilyen lehet egy oktatási intézmény által kiadott oklevél vagy egy díj emblémája, amit egy kulturális intézmény korábban elnyert, de ilyen az az egyes országokban követett társadalmimarketing-gyakorlat is, amikor a dohánytermékek dobozán kötelezően jelenítenek meg kóros állapotú emberi szerveket (pl. a dohányzással összefüggésbe hozható rákos daganatok fotóit). A környezeti atmoszféra tervezése (a személyzet öltözete, a frontvonal belsőépítészeti megoldásai stb.) is ezt a tárgyiasítási célt szolgálja. Tipikus tárgyi emlékeztető egy az eseményt megörökítő póló, sál vagy sapka.

Nonbusiness marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 749 4

A marketingkoncepció üzleti szférán kívüli alkalmazási lehetőségeiről és az alkalmazás területeiről szóló viták viszonylag új keletűek, a huszadik század derekáig nyúlnak vissza. Mégis, mára a köz- és civilszféra marketingje megszilárdult, a köz- és társadalmi intézmények stratégiai tervezésének és működésének oktatása a képzésekben speciális kurzusként jelenik meg. A nem profitorientált marketing kapcsolódik a vállalati felelősségvállaláshoz is, és hozzájárul a fogyasztók magatartásának és elégedettségének pontos meghatározásához, értékeléséhez.

A nem üzleti jellegű marketing fejlődésében egyidejűleg jelenik meg a kiterjesztés és a specializáció. A köz-és civilszféra marketingjének területén olyan különböző alcsoportok léteznek, amelyek mindegyike külön sajátosságokkal jellemezhető. Ez a sokszínűség jelenik meg ebben a könyvben, Hetesi Erzsébet és Veres Zoltán, a téma elismert szakértőinek művében.

A szerzőpáros az elméleti tartalmat a praktikus nézőponttal ötvözi, és ettől a szöveg olyannyira élvezetes, hogy az oktatás és a gyakorlat igényeit egyaránt kielégíti. Röviden: a könyv egy újabb példája a szerzőktől már megszokott jó teljesítményeknek.

José Luis Vázquez Burguete

a Nemzetközi Nonbusiness Marketing Szövetség (International Association on Public and Nonprofit Marketing) elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hetesi-veres-nonbusiness-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave