Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Árdifferenciálás vagy árdiszkrimináció – gazdaságtani megközelítésben

A közgazdasági szakirodalom (kizárólag) az árdiszkrimináció fogalmát használja arra az esetre, ha az eladó eltérő árakat állapít meg ugyanarra a termékre. (Ebben nyilván az angol nyelv is szerepet játszik: angolban is a „price discrimination” fogalmat használják.) A marketing fogalomtárához azonban jobban illik az árdifferenciálás fogalma. Valójában mindkettő ugyanazt takarja. A diszkrimináció terminológiailag ugyanis kettős értelmet hordoz: megkülönböztetés és kirekesztés. Nos, ha valaki ugyanazt a terméket ugyanolyan feltételek között drágábban kapja meg, diszkriminációt (kirekesztettséget) érezhet, és az ilyen magatartást az eladó részéről etikátlannak tarthatja. Megjegyzendő, hogy az ilyen árdiszkrimináció több országban (pl. az Egyesült Államokban is) törvényileg tilos. A gyakorlat ugyanakkor azt mutatja, hogy a mai gazdaság egyre inkább preferált ármagatartása az árak differenciálása. Ahhoz, hogy ez megfeleljen a követelményeknek, az eladóknak valamiképpen különbséget kell tenniük a kínált árut vagy a vevők csoportjai illetően, illetve egyéb, az ügylethez kapcsolódó körülményben.

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave