Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Árcsaládok

Nyugat-európai és észak-amerikai áruházak ruházati osztályaira jellemző gyakorlat (de már más osztályokon is terjed), hogy az árukínálatot árcsaládokba rendezik (price lining), és mindegyik terméket beillesztik valamelyik családba. Tételezzük fel például azt, hogy a férfiöltönyöket London egyik áruházában négy árcsaládban kínálják: az első csoportba tartozókat 90 fontért, a másodikba tartozókat 120 fontért, a harmadikba tartozókat 150 fontért és a negyedikbe soroltakat 200 fontért árulják. Akik ezt a gyakorlatot alkalmazzák, abból a feltételezésből indulnak ki, hogy a vásárlóik többségének észlelése szerint a férfiöltönyöknek a 90 és 200 font közötti ártartományban kell lenniük, és úgy gondolják, hogy az egyes kategórián belül például 120 és 150 között a vevők egyébként sem érzékelnék komolynak az ebbe a családba sorolt öltönyök tényleges árdifferenciáit. (A kategórián belüli különbségek tehát a Weber-törvényben megfogalmazott érzékelési küszöb alatt vannak.) A feltételezett keresleti görbe a 11.4. ábra szerint alakul.

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave