Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Globális árak

Azok a vállalatok, amelyek egy (általában hazai) termelési bázissal dolgoznak, az esetek többségében az azonos árak politikáját alkalmazzák. (Warren Keegan terminológiája szerint ezek a vállalatok etnocentrikus ármagatartásúak.) A globális ármagatartás azért népszerű, mert a legegyszerűbb árképzési mód. A vállalat általában évente (de elképzelhető ennél sűrűbb ütemezés is) írásba foglalt árjegyzéket bocsát ki, és ennek alapján nagyon gyorsan tud árajánlatot tenni még az egymástól legnagyobb mértékben különböző piacokra is. Keegan szerint az etnocentrikus ármagatartást tanúsító vállalatok azonos árakat alkalmaznak minden piacon, így a hazai piacon is. A hazai árakból való kiindulás esetében azonban figyelembe kell venni az árak eszkalációját, vagyis azt, hogy a hazai (termelői) árakra a nemzetközi kereskedelemben egy sor többletköltség rakódik rá, amíg a termék a célpiaci fogyasztóhoz eljut. Nézzük meg az áreszkaláció egy kitalált példáját (12.2. táblázat)!

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave