Naresh K. Malhotra, Simon Judit közreműködésével

Marketingkutatás


Feladatok

Kérdések
  1. Mi a hasonlóság és a különbség a variancia- és a kovarianciaelemzés között?
  2. Mi a kapcsolat a varianciaelemzés és a t-próba között?
  3. Mi a teljes eltérésnégyzet-összeg? Hogyan bontható fel az egy szempontos varianciaelemzésnél?
  4. Mi az egy szempontos varianciaelemzés nullhipotézise? Milyen alapstatisztikát használnak az egy szempontos varianciaelemzés nullhipotézisének vizsgálatakor? Hogyan számítjuk ezt a statisztikát?
  5. Miben különbözik a több szempontos és az egy szempontos varianciaelemzés?
  6. Hogyan bontható fel a teljes eltérésnégyzet-összeg a több szempontos varianciaelemzés esetén?
  7. Mire használják leggyakrabban a kovariánsokat az ANCOVA módszerben?
  8. Határozza meg, mi az interakció!
  9. Mi a különbség az ordinális és a nem ordinális interakció között?
  10. Hogyan mérjük a faktorok relatív súlyát egy kiegyenlített kísérleti elrendezésben?
  11. Mi az a priori kontraszt?
  12. Mi a legerősebb próba egy a posteriori próba elvégzésére? Melyik a legrégebben használt?
  13. Mit jelent az ismételt méréses ANOVA? Írja le a teljes eltérésnégyzet-összeg felbontását az ismételt méréses ANOVA esetében!
  14. Mi a különbség a metrikus és a nem metrikus varianciaelemzés között?
  15. Nevezzen meg két próbát, amelyek a nem metrikus ANOVA helyzeti középértékei közötti különbséget vizsgálják!
  16. Mi a többváltozós varianciaelemzés? Mikor alkalmazzuk?
 
Gyakorlatok
  1. Az olvasóktól kapott panaszok után az egyetemi újság elhatározza, hogy újratervezi az újság borítóoldalát. Két új borítót (B és C) fejlesztettek ki, és teszteltek a jelenlegivel szemben (A). Az összes válaszadóból 75 hallgatót választottak ki véletlenszerűen, és 25 hallgatóval véletlenszerűen mindhárom borítót tesztelték. A hallgatókat arra kérték, hogy értékeljék a borítókat 11 fokozatú skálán (1 = rossz, 11 = kiváló)
    1. Állítsa fel a nullhipotézist!
    2. Milyen statisztikai próbát használna?
    3. Mennyi a tesztstatisztikával kapcsolatos szabadságfok?
  2. Egy marketingkutató azt a hipotézist szeretné tesztelni, hogy nincs különbség a vásárlás fontosságát tekintve az Egyesült Államok északon, délen, keleten és nyugaton élő lakossága között. A kutatást lefolytatták, és varianciaelemzést használtak az adatok elemzéséhez. A kapott eredményeket a következő táblázat tartalmazza.
     
    Forrás
    szf
    Eltérésnégyzet-összeg
    Átlagos négyzetösszeg
    F-érték
    F-valószínűség
    Csoportok között
    3
    70,212
    23,404
    1,12
    0,3
    Csoporton belül
    996
    20 812,416
    20,896
     
    1. Van-e elegendő bizonyíték a nullhipotézis elutasításához?
    2. Milyen következtetéseket vonhatunk le a táblázat adatai alapján?
    3. Ha minden csoport esetében számítottunk egy átlagos fontosságot, mit gondol, a mintaátlag hasonló vagy különböző lesz?
    4. Mi a teljes mintanagyság ebben a kutatásban?
  3. Egy próbakutatásban három reklám (A, B, C) hatékonyságát vizsgáltuk. Megkértünk 10 vásárlót, hogy értékelje mindhárom reklámot 9 fokozatú Likert-skálán. A kapott adatokat a táblázat tartalmazza.
     
    Reklámok
    A
    4
    5
    3
    4
    3
    4
    4
    3
    5
    5
    B
    7
    4
    6
    5
    4
    6
    5
    5
    4
    4
    C
    8
    7
    7
    6
    8
    7
    8
    8
    5
    6
     
    1. Számítsa ki a kategóriaátlagokat és a főátlagot!
    2. Számítsa ki az SSx-t, SSy-t, SShiba-t!
    3. Számítsa ki a η2-et!
    4. Számítsa ki az F értékét!
    5. Egyformán hatékony-e minden reklám?
  4. Egy kutatás során a csomagolás és a polcelrendezés hatásait vizsgálták a Product 19 nevű gabonapehely vásárlási valószínűségének segítségével. A csomagolás és a polcon való elhelyezkedést két kategóriára osztották, amely 2 × 2-es mátrixot eredményezett. A ásárlás valószínűségét 7 pontos skálán mérték. Az eredményeket részben a következő táblázat tartalmazza.
     
    A szóródás forrása
    Eltérésnégyzet-összeg
    szf
    Átlagos négyzetösszeg
    F
    F szignifikanciája
    ω2
    Csomagolás
    68,76
    1
     
     
     
     
    Polcelrendezés
    320,19
    1
     
     
     
     
    Két szempontos interakció
    55,05
    1
     
     
     
     
    Reziduumhiba
    176222
    40
     
     
     
     

Marketingkutatás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 867 5

A vállalatok vezetésében kulcsfontosságú a kutatás intelligens és átgondolt alkalmazása, hogy lépést tudjanak tartani az üzleti élet változásaival. A legsikeresebbek kétségtelenül sokoldalú képzettséggel, magas szintű kommunikációs készségekkel rendelkeznek, és kreatívan képesek megközelíteni a problémákat. Jelentős eredmény, ha egy könyv, így Malhotra munkája is lehetővé teszi az olvasók számára ezen képességek megszerzését. Ez az összefoglaló mű már megállta a helyét mint az egyik legsikeresebb kiadvány ebben a témában, több mint 140 egyetemen használják az Egyesült Államokban, nyolc nyelvre fordították le, és számos különböző, angol nyelvű kiadása jelent meg. A siker annak is köszönhető, hogy a könyv a kutatás legmodernebb eszközeit - az internetet, a számítógépen futtatható elemzési szoftvereket és a legfrissebb menedzsmenttechnikákat - ötvözi, amelyek a kutatási módszertan élvonalába tartoznak.

Michael Baumgardner, PhD

A Burke Inc. elnöke és vezérigazgatója

Változik a világ. Az üzleti környezet minden eddiginél nehezebben kiszámítható, a döntéshozók újabb és újabb kihívásokkal találják szembe magukat. A megfelelő stratégia és operáció kialakításához nélkülözhetetlen a vállalat kiforrott döntéstámogatási rendszere. Ez nagymértékben alapoz a marketingkutatás legkülönbözőbb technikáira. Egyre nagyobb a jelentősége az egyszerű, gyors, de mégis megbízható kutatási módszereknek, és azok hatékony alkalmazásának. A könyv könnyen érthető, letisztult formában kínálja tálcán a ma elérhető módszertani megközelítések többségét, ezzel segítve az eligazodást a marketing különböző területein dolgozóknak és a szakma iránt érdeklődőknek.

Az olvasás során külön élményt okozott számomra, hogy ebben a kiadásban szemléletes magyar példák is segítik a megértést. Simon Juditnak, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének vezetőjének köszönhetően a kötet magyar esettanulmányokkal és a hazai piackutató szolgáltatások bemutatásával is jelentősen bővült.

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a kutatás területén a célirányosság, az eredményorientáltság. Nagy értéke a könyvnek, hogy szinte kultúrát teremtve, mind a nemzetközi, mind a magyar példákat az üzleti környezet bemutatásával kezdi, és nem fejezi be a szorosan vett kutatási eredmények ismertetésével, hanem megvilágítja azt is, hogy milyen döntések születtek, és azok milyen üzleti eredményeket hoztak. Nagyon fontos, hogy a jövő szakmai generációi felismerjék a teljes folyamat egységének fontosságát, mivel a marketingkutatás csak így tud érdekes, de öncélú hobbi helyett versenyelőnyt nyújtó komoly döntéstámogató eszközzé válni.

Müller Kornél

CMI igazgató, Közép-Kelet-Európa

Unilever

Hivatkozás: https://mersz.hu/malhotra-simon-marketingkutatas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave