Muraközy László

A japán rejtély

Útteremtő csodák és végzetes zsákutcák


Intézmények és bürokraták

A második világháború utáni kiemelt fontosságú japán fejlesztő állam gyökerei valójában visszanyúlnak a Meidzsi-restauráció első évtizedeire, az „alapító bürokraták”, majd a nyomukba lépő reformbürokraták kibontakozásának idejére. A 19. század végén is nagyon markáns állami beavatkozás, irányszabás jellemezte a fejlődést. Ekkor elsősorban a megfelelő intézményi keretek kialakítása volt a középpontban. A következő század húszas éveiben frissen diplomázó és az államigazgatásban elhelyezkedő új reformbürokrácia már más korban élt, gondolkozott és tevékenykedett. De bizonyos értelemben ugyanaz a szemlélet, elhivatottság és öntudat jellemezte, mint az első generációs államigazgatás vezetőit. A mandzsúriai kísérleti terep után ezek a szakemberek építették ki Tokióban a háborúhoz szükséges centralizált szervezetet, az úgynevezett „1940-es rendszert”. Ugyanez a reformbürokrata nemzedék határozta meg a második világháború utáni fejlődést is. Erre az időszakra is megőrződött az állami hivatalok és az azt működtető réteg hatalmas presztízse. Ide csak a mindenkori generációk legjobbjai, a legerősebb egyetemek kiválóságai kerülhettek be, igen kemény vizsgafeltételek teljesítésével.

A japán rejtély

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 000 7

Japán elmúlt két évszázados fejlődése lenyűgöző gazdasági sikerek, de ugyanakkor végzetes zsákutcák története is. Fontos elemezni, hogy ez milyen tanulságokat adhat a fejlesztő állam modelljét követő országok számára. Sok feltörekvő ország erőteljes kormányzati, központi beavatkozással igyekszik előrehaladni, ami általában a piaci mechanizmusok gyengébb működésével párosul. A fejlesztő állam eszközeinek az alkalmazása gyakran párosul autokrata politikai berendezkedéssel, amit nem is kevesen szintén a hatékonyságot fokozó mozzanatnak tekintenek. Ez vagy a demokratikus intézmény- és szokásrendszer a kulcsa a hosszú távú előrehaladásnak? Az állam és a piac milyen kombinációja lehet a fenntartható fejlődés kulcsa? Mit mondanak számunkra a japán tapasztalatok?

Nem lehet vitás, hogy a fejlesztő állam segíthette a fejlett országokhoz való felzárkózást. De mi történik ezekkel az intézményekkel, mennyire lehetnek hasznosak vagy akár gátlóak, amikor már nem az utolérés, hanem az úttörés, az útteremtés a feladat az öldöklő globális versenyben? Ebben is az autokratikus berendezkedés, valamint az erős bürokratikus irányítás és koordináció lenne az előrevivő mozzanat, szemben a piaci versennyel és innovációval? A fentiek nagyon is lényegesek az útfüggőség, útteremtés történelmi lehetőségeinek és a modellváltás nehézségeinek elemzésében. Kevés olyan ország van a világon, ahol a formális és informális intézmények sok évszázados fejlődése ennyire markáns folyamatosságot és kölcsönhatást mutat. Ennek elemzése számos, Japánon valamint Ázsián is messze túlmutató elméleti és gazdaságpolitikai tanulsággal szolgálhat számunkra.

A történelmi áttekintésen túl a legújabb évtizedek japán történései, a defláció és a stagnálás negyedszázados korszaka, a fentiek mellett azért is különösen érdekesek, mert a 2007-2009-es válság után máshol is szembesülnek a szakemberek és a gazdasági döntéshozók ezekkel a veszélyekkel. A japán tapasztalatok, az utóbbi években a közgazdasági figyelem középpontjába került Abenomics tanulságai gazdagíthatják ezzel kapcsolatos ismereteinket és tudásunkat is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/murakozy-a-japan-rejtely//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave