Bauer András, Berács József

Marketing


Az ár és az értékelvű árképzés

Az üzleti vállalkozás modern elméletében az értéknek kiemelt szerepe van. Ez a kiemelt szerep azonban egyáltalán nem új, hiszen már az ókori Görögországban Xenophón, egy igen tehetséges filozófus és közgazdász gondolkodó tisztában volt a használati érték és a csereérték (piaci ár) fogalmával (Sedlacek, 2012). A használati érték egy adott árucikk használatának/fogyasztásának a hasznosságát jelöli. A csereérték alapja az adott árucikk viszonylagos ritkaságában rejlik. A mikroökonómia tárgyalásánál a levegő mint árucikk szokott megjelenni illusztrálásként. A levegőnek magas a használati értéke, mert nem tudunk élni nélküle, de a csereértéke (piaci ára) alacsony, mert sok van belőle. Egy légzési betegségben szenvedő személy számára viszont felértékelődhet a tiszta levegő, ezért egy magaslati helyen eltöltött pihenésért, szanatóriumért többet is hajlandó fizetni, azaz megnő a csereérték. Ezt fejezi ki egy sóbarlangban eltöltött óráért fizetett díj is. A folyóvíz, a csapvíz és a palackos víz literének árbeli különbsége látványos megnyilvánulása a kétféle értékfelfogásnak és mint üzleti lehetőségnek. Arisztotelész, Adam Smith, Marx Károly óta, változó intenzitással ugyan, de végigkíséri a közgazdasági gondolkodást ez a problémakör. A gondolatmenet végén mindkét értékfogalom összekapcsolódik valamilyen formában az árral. A szervezeti vásárlói piac szegmentációjánál definiáltuk az érték a vevő számára fogalmat, majd az értékegyenletet is felállítottuk. Eszerint a vevő azt a szállítót fogja választani, amelynél a kínált termék értékének és árának a legnagyobb a különbsége.

Marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 007 6

Nehezen találni ma Magyarországon olyan marketing szakembert vagy vállalati felsővezetőt, aki ne ismerné ezt a könyvet. Jómagam közel húsz éve fogtam először kézbe „a" Bauer-Berács egy példányát, és most nagy élvezettel olvastam a legújabb, immáron negyedik, átdolgozott kiadást. Friss, modern szemlélet, olvasmányos stílus és izgalmas gyakorlati példák jellemzik, amelyek a legújabb nemzetközi kutatások eredményeit mutatják be. Jó szívvel ajánlom a jövő és a jelen marketing szakembereinek és vállalati felsővezetőinek is!

Seres Miklós ügyvezető igazgató

Hilti (Hungária) Kft.

Hivatkozás: https://mersz.hu/bauer-beracs-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave