Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


A vásárlók profitabilitása

Az 1. táblázatból jól látszik, hogy a kapcsolatok profitabilitása az elemzés egyik jellemző (noha különböző köntösben megjelenő) szempontja. Egyetértünk azzal, hogy a vevők – vagy általánosabban a kapcsolatok – profitabilitásának, azok jövedelemtermelő képességének elemzése a portfóliómodellek fontos eleme. Az is igaz ugyanakkor, hogy ez a jellemző a legtöbb vállalat esetében nagyon nehezen értelmezhető és mérhető pontosan. Csak igen kevés vállalat rendelkezik olyan fejlett számviteli rendszerrel, amely a kapcsolatokra vonatkozóan megbízható költség- és profitkimutatásokkal tud szolgálni. A vállalatoknak ezen képessége azonban az elmúlt években rendkívül gyors fejlődésnek indult, elsősorban annak köszönhetően, hogy egyre több vállalat ismeri fel a kapcsolatok megfelelő menedzsmentjének és így az ezzel kapcsolatos információk biztosításának fontosságát. Az értelmezés és a mérés mellett további probléma jelentkezik az elemzés egységében, a diadikus szinten. Számos beszállító rendelkezik olyan vevői kapcsolattal, mely a vevő sokoldalúsága miatt a valóságban kapcsolatok sokaságát öleli fel, tehát túlmutat az egyszerű, diadikus megrendelő-beszállító kapcsolatértelmezésen. Természetesen ez fordítva is igaz: számos vevő sokoldalú beszállítójával nem egyetlen kapcsolatot, hanem kapcsolatok egész tárházát képes kiépíteni és fenntartani. A kérdés az, vajon ilyen esetekben az elemzés egysége az egyes konkrét tartalommal bíró kapcsolatok szintje legyen-e, vagy az adott vevő és beszállító közötti konkrét kapcsolatokat aggregáljuk s ezt tegyük az elemzés tárgyává?

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave