Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Az utazási motiváció összetevői

A motiváció, vagyis tevékenységösztönzés, a turisztikai kereslet egyik legfőbb összetevője a rendelkezésre álló szabadidő és a felhasználható jövedelem mellett (Michalkó, 2007a). A marketingszemléletű turisztikai vizsgálatok esetében a legkézenfekvőbb a turisták érdeklődési kör, pszichológiai jellemzők, attitűdök szerinti tipizálása. Ennek alapján lehetséges a turisták várható fogyasztásával kapcsolatos következtetések megalkotása. A turistatípusokat Puczkó László és Rátz Tamara foglalták össze Az attrakciótól az élményig című könyvükben (2011). A szerzőpáros Plog, Cohen és Smith turistatípusait és kategóriát elemezte. A filmturizmus aspektusából, úgy vélem, Cohen turistatípusai (vándor, felfedező, egyéni tömegturista és szervezett tömegturista) alkalmazhatóak leginkább, bár a kategóriák között átfedések lehetnek. Mivel a filmforgatási helyszíneket bemutató szervezett utak már a legtöbb filmgyártó országban léteznek, a szervezett utakon részt vevők tömegturistáknak tekinthetőek. Ám amennyiben csupán a kategóriák szűk definíciójához ragaszkodunk, akkor éppen a filmturizmus megkülönböztető eleme, azaz niche tulajdonsága szorul háttérbe. A turistatípusoknál mindhárom szerző az otthonosság és az újdonság iránti vágy szemszögéből közelítette meg a kérdést. A filmturisták esetében maga a desztináció lehet egy teljesen ismeretlen, újdonságokkal teli helyszín, ugyanakkor az ott forgatott film vagy televíziós sorozat képein és üzenetein keresztül mégis biztosítják az otthonosság érzését is.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave