Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Cannes: A fesztiválok királynője

A Festival du Cannes szinte dacból született a Velencei Filmfesztiválon elmaradt francia siker miatt. A Velencei Filmfesztiválon, amelyet akkoriban La Mostra-nak (Szemle) neveztek, nemcsak a filmek, hanem a nemzetek is büszkén képviselték magukat, ezzel erősítve soft power befolyásukat, valamint a kultúra és művészet nyelvén keresztüli dominanciájukat. Azonban 1935-től a fesztivál programját és résztvevőit illetően egyre nagyobb volt a náci és fasiszta nyomás. A művészeti értékek eltörpültek a fesztivál ideológiai és politikai üzenete mellett. 1937-ben a francia rendező, Jean Renoir (A nagy ábránd) versenyfilmje pacifista üzenete miatt nem nyerte el a fődíjat annak ellenére, hogy a legesélyesebb alkotásnak tartották. Ez az egyértelműen politikai döntés felháborította a franciákat, ezért 1939-ben (!) egy politikamentes fesztivált próbáltak meg létrehozni. Az ideális helyszínek között két, turisztikai szempontból vonzó tengerparti város, Biarritz és Cannes szerepeltek. Az első fesztivált Luis Lumière elnöksége alatt a Casinóban (Casino Municipal) rendezték meg. Hollywood az Óz, a csodák csodája című filmmel és olyan sztárokkal, mint Mae West, Gary Cooper és Norma Shearer vett részt a rangos eseményen. Szeptember elsején, a fesztivál nyitógálájával egy időben Németország lerohanta Lengyelországot. A háborús mozgósítás és készültség miatt azonnal törölni kellett a programot. A Francia Riviéra elegáns üdülőközpontja 1951-től vált az európai filmes megmérettetés helyszínévé, amely rangját tekintve a hollywoodi eseményekkel vetekszik (Mazdon, 2007). A fesztiválok a Hollywood és Európa közötti kulturális dialógusok helyszínei. A cannes-i volt az első fesztivál, ahol szekciókat vezettek be, és ahol a fesztivál igazgatója döntött a versenyző filmekről. Elvetették a korábban döntő szereppel bíró nemzeti tanácsok intézményét. A fődíja a Palme d’Or, az Aranypálma.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave