Rekettye Gábor, Hetesi Erzsébet

Kínálatmenedzsment


Az észlelési térképek

A termékpozíciók megismerésének egyik fontos módszere az ún. észlelési térképek12 (perceptual maps) elemzése. Az észlelési térkép azért hasznos segédeszköz a marketingmenedzserek számára, mert vizuálisan mutatja be azt a piaci struktúrát, amelyben a termékek, illetve a versenyző vállalatok kínálata elhelyezkedik. A térképen kijelölhető a meglévő kínálatnak (termékeknek, termékcsaládoknak) a fogyasztók által észlelt helye, és meghatározhatók azok a stratégiai elképzelések, a pozicionálás vagy újrapozicionálás, amelyek ezek megváltoztatásával kapcsolatosak. Az észlelési térképen jellemzően két – esetenként több – dimenzióban ábrázolják a piaci struktúrát. A piacon lévő kínálatot, illetve annak elemeit, a termékeket a két dimenzió koordinátái által meghatározott pontok jelölik. Az észlelési térképen a versenytársak megkülönböztető imázsa is vizsgálható: két termék közötti hasonlóság fordítottan arányos a közöttük lévő távolsággal. Amennyiben tehát a vizsgált két márka közel helyezkedik el egymáshoz az észlelési térképen, úgy ezek meglehetősen egyformának tűnnek fel a vevők szemében. És fordítva: ha a termékek közötti távolság nagy, akkor a fogyasztók egymástól jelentősen eltérőnek ítélik meg őket. A módszert először az amerikai autópiac megismerésére használták (lásd 12.1. ábra).

Kínálatmenedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 880 4

A 21. század globalizált gazdaságát mindenütt, így Magyarországon is a piacon lévő vállalatok éles versenye jellemzi. Így van ez nálunk, az autóiparban is. A vállalatok elsősorban kínálatukkal versenyeznek egymással. A neves szerzők által megírt Kínálatmenedzsment című könyv gyakorlati szempontból is helyesen fókuszál a kínált termékek minőségére, a kapcsolódó szolgáltatásokra, az árakra és a termékek, illetve a kínálattevők imázsára. A könyv áttekinti a kínálat menedzselésének minden részletét - úgy, olyan stílusban, hogy az a gyakorlatban dolgozók számára is érthető, érdekes és tanulságos olvasmány lehet. Úgy gondolom, hogy ezt a könyvet nemcsak a marketing és az értékesítés területén dolgozóknak, hanem a vállalati menedzserek széles körének, még a termékfejlesztésben dolgozó fejlesztőmérnököknek és formatervezőknek is nyugodt szívvel ajánlhatom.

Eppel János

a Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója

Rekettye Gábor ugyanennél a kiadónál megjelent két korábbi sikeres műve - az Értékteremtés a marketingben, illetve Az ár a marketingben - külön tárgyalja a termékeknek és az áraknak a marketingben betöltött szerepét. A Hetesi Erzsébettel együtt írt Kínálatmenedzsment című könyv hiánypótló mű, mert a termék és az ár mellett a kínálat minden részletét górcső alá veszi, és kialakításának és piacra vitelének folyamatát interdiszciplinárisan kezelve mutatja be azt, hogy mely tényezők - legyenek ezek funkcionálisak, emocionálisak, vagy szimbolikusak - teszik a cégek kínálatát a globalizáció körülményei között is versenyképessé. A valós példákkal illusztrált mű élvezetes és könnyen érthető olvasmány is. Ajánlom a könyvet mindazon szakembereknek és diákoknak, akik már túl vannak az üzleti tudomány és a gyakorlat első megpróbáltatásain, s akik sikeresen szeretnék megoldani az elébük tornyosuló értékesítési problémákat.

Berács József

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-hetesi-kinalatmenedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave