Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


A kulturális fogyasztói élmény

Az emberi tevékenységeket és így a hozzájuk kapcsolódó javakat is hagyományosan két csoportba sorolhatjuk. Az egyik csoportot azok az elfoglaltságok, illetve kapcsolódó javak alkotják, amelyeket biológiai, fiziológiai vagy társadalmi kötöttségek határoznak meg, amelyeket úgymond muszáj elvégezni. Ilyen például a kereső tevékenység, a tanulás, a háztartási munka, a gyermekek gondozása, az étkezés, a tisztálkodás stb. Ezek a tevékenységek közvetlenül vagy közvetve az emberi létezés alapvető feltételei, ezért még akkor is egyfajta kötelezettségszerűséget jelentenek, ha egyébként örömet lelünk bennük. A kötött tevékenységek lényegében valamilyen probléma megoldására, valamilyen meghatározott végeredmény, cél elérése irányulnak, ezért a hozzájuk kapcsolódó termékektől és szolgáltatásoktól is elvárjuk a funkcionális hasznosságot, a problémakezelési képességet. A másik csoportot alkotó szabadidős tevékenységek és a hozzájuk kapcsolódó javak alapvetően kötetlenek, a kikapcsolódást, a szórakozást, a kedvteléseknek való hódolást, a társas együttléteket, a spirituális, szellemi és lelki igények kielégítését stb. szolgálják, amelyekkel az emberek nem valamilyen problémát szeretnének megoldani, nem valamilyen eredményt szeretnének elérni, hanem szórakozást, örömet, intellektuális élményt, önkiteljesedést stb. nyernek. Ezek nélkül tulajdonképpen lehet élni, bár – ahogy mondani szokás – nem érdemes, hiszen a boldogság, a magával ragadó élmény elérése, az önmegvalósítás olyan emberi célok, amelyekre önmagukért vágyunk. Vagyis a kötöttség nélküli tevékenységek sem céltalanok, de ez a cél elválaszthatatlan magától a folyamattól, sőt, legtöbbször maga a folyamat, az átélés, a megélés a tevékenység lényege.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave