Gyulavári Tamás, Mitev Ariel Zoltán, Neulinger Ágnes, Neumann-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián

A marketingkutatás alapjai


A megkérdezettek körének meghatározása

A válaszadó csoport tulajdonságait figyelembe kell venni a kérdések megfogalmazásakor. A kérdőíves kutatások által könnyebben elérhető populáció általában a társadalom középrétegeit jelenti, vagyis a legalsó és a felsőbb osztályok képviselőit inkább célzottan, előzetes szűréssel, kvótázással tudjuk elérni. Felmerülhet ugyanakkor a kérdés, hogy mit tegyünk, ha a vizsgálni kívánt célcsoport jól körülírható, de elérésük nehezen kivitelezető (például ha szeretnénk a palackos gázfogyasztók körét vizsgálni). Probléma lehet még, hogy a kutatáshoz definiált alapsokaság demográfiai megoszlásairól nem áll rendelkezésre megfelelő információ, így a minta reprezentativitása is sérülhet (illetve többnyire nem biztosítható). Kompromisszumos megoldásként a legtöbb fogyasztói megkérdezésnél a hazai felnőtt lakosságot tekintik alapsokaságnak, majd a kialakuló mintából kisebb-nagyobb részeket különítenek el, úgynevezett almintákat hoznak létre a speciális, a téma szempontjából célzottan vizsgálható válaszadói kör véleményének megismerésére. Minél heterogénebb a válaszadók csoportja, annál nehezebb egységes kérdőívet kialakítani mindenki számára, és annál nagyobb a válaszadói hibák, hiányzó adatok valószínűsége. Általában nem kivitelezhető több kérdőív együttes használata egy vizsgálatban, hiszen ez tovább növeli a hibalehetőségek számát, kockázatát. Ezekben az esetekben – ha a megkérdezettek tudásszintje jelentősen különbözhet – el kell dönteni, hogy a pontosabb, mélyebb információkat kívánjuk összegyűjteni, és így kizárólag az ezeket birtokló csoportokra koncentrálunk, vagy olyan kérdőívet állítunk össze, amely mindenki számára megválaszolható kérdéseket tartalmaz (akár a téma mélyebb ismerete nélkül is).

A marketingkutatás alapjai

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 888 0

A marketing alapja a piacismeret, a megismerés módja a kutatás. Ezt a szemléletet valamennyi marketinggel - piaccal, fogyasztóval, márkával - foglalkozó szakembernek el kell sajátítania, ahogyan fontos tisztában lennie módszertanának alapjaival is. Az általam nagyra becsült szerzői csapat alapos szakmaisággal, lényegre törő és olvasmányos stílusban mutatja be a kutatás szerepét a marketingben, veszi sorra módszereit, és ad elgondolkodtató, követésre ösztönző gyakorlati példákat. E remek könyvet - tananyagként és szakirodalomként - szívből ajánlom minden leendő és gyakorló szakembernek, aki kutatóként, megrendelőként vagy az eredmények felhasználójaként kapcsolatba kerül a kutatással.

Jakab Áron, a Piackutatók Magyarországi Szövetségének elnöke

Jóleső érzéssel ajánlom ezt a könyvet a jövő szakembereinek. A marketingkutatás alapjai című tankönyv hozzájárul a hazai közgazdászok képzésének magas színvonalához. Ez számunkra azért is fontos, mert a Nielsen, ahogy a világ több mint száz országában, úgy Magyarországon is tervszerűen keresi és fejleszti a tehetséges, rátermett fiatalokat, a piackutatók utánpótlását. Biztos vagyok benne, hogy felkészültségüket, pozitív hozzáállásukat ez a tankönyv is erősíti.

Szalókyné Tóth Judit, ügyvezető igazgató, Nielsen Magyarország

Hivatkozás: https://mersz.hu/gyulavari-mitev-neulinger-neumann-bodi-simon-szucs-a-marketingkutatas-alapjai//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave