Gyulavári Tamás, Mitev Ariel Zoltán, Neulinger Ágnes, Neumann-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián

A marketingkutatás alapjai


Conjoint-elemzés

A korábbi árkutatást célzó megkérdezési technikák mindegyikénél problémaként merült fel, hogy az ár túlságosan központi szerepet kap a kérdezési folyamat közben, míg a valós döntési helyzetben lehet, hogy egy vevő egyáltalán nem is veszi azt figyelembe. A Gabor–Granger-technikánál a kérdésben említésre kerül az ár, az árérzékenység-mérő (PSM) esetében a válaszadónak kell mondania árakat, így ezeknél elképzelhetetlen, hogy a válaszadók figyelmét elkerülje az árinformáció. Ugyanakkor számos kutatás kimutatta, hogy az FMCG termékek esetében a vásárlók jó része (megközelítőleg a fele) nem tudja felidézni az általa megvásárolt termék árát közvetlenül a vásárlást követően (Kenesei, 2004). A márka-ár választás (BPTO) esetében az első kérdésnél még előfordulhat, hogy a válaszadó csak a márka alapján dönt (és akár nem is észleli az árakat), de a második választásnál már egészen biztosan nem kerüli el a figyelmét, hiszen a stimulusanyagnak csupán ez az egy része változik. Mindez ahhoz vezet, hogy a megkérdezettek a valóságnál nagyobb arányban veszik figyelembe az árakat, és ezért sokszor magasabb árérzékenységet mutatnak, illetve megpróbálnak a ténylegesnél racionálisabb válaszokat adni. A probléma kiküszöbölése miatt terjed el a piackutatásban a conjoint-elemzés, amely egyszerre több terméktulajdonságot vizsgál párhuzamosan, így maga az ár nem kerül annyira előtérbe. A conjoint-elemzést a fentiekből adódóan nemcsak az árak kutatására lehet használni, hanem bármilyen preferenciavizsgálatra, azon keresztül termék- és szolgáltatástervezésre is, de speciális felhasználási területei is lehetnek, mint pl. a fogyasztóalapú márkaérték meghatározása.

A marketingkutatás alapjai

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 888 0

A marketing alapja a piacismeret, a megismerés módja a kutatás. Ezt a szemléletet valamennyi marketinggel - piaccal, fogyasztóval, márkával - foglalkozó szakembernek el kell sajátítania, ahogyan fontos tisztában lennie módszertanának alapjaival is. Az általam nagyra becsült szerzői csapat alapos szakmaisággal, lényegre törő és olvasmányos stílusban mutatja be a kutatás szerepét a marketingben, veszi sorra módszereit, és ad elgondolkodtató, követésre ösztönző gyakorlati példákat. E remek könyvet - tananyagként és szakirodalomként - szívből ajánlom minden leendő és gyakorló szakembernek, aki kutatóként, megrendelőként vagy az eredmények felhasználójaként kapcsolatba kerül a kutatással.

Jakab Áron, a Piackutatók Magyarországi Szövetségének elnöke

Jóleső érzéssel ajánlom ezt a könyvet a jövő szakembereinek. A marketingkutatás alapjai című tankönyv hozzájárul a hazai közgazdászok képzésének magas színvonalához. Ez számunkra azért is fontos, mert a Nielsen, ahogy a világ több mint száz országában, úgy Magyarországon is tervszerűen keresi és fejleszti a tehetséges, rátermett fiatalokat, a piackutatók utánpótlását. Biztos vagyok benne, hogy felkészültségüket, pozitív hozzáállásukat ez a tankönyv is erősíti.

Szalókyné Tóth Judit, ügyvezető igazgató, Nielsen Magyarország

Hivatkozás: https://mersz.hu/gyulavari-mitev-neulinger-neumann-bodi-simon-szucs-a-marketingkutatas-alapjai//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave