Papp Ilona (szerk.)

Szálloda- és vendéglátásmenedzsment


Termékfejlesztés

A termékfejlesztéssel kapcsolatos sajátosságok középpontjában az ételek-italok állnak, mivel ezek fogyasztása alapvető emberi szükséglet. Minőségük megítéléséhez nincs szükség külső szakértőre. Azt megállapítani, hogy egy étel jó ízű vagy sem, velünk született adottságunk. A problémát az jelenti, hogy ez a kizárólag empirikus alapokon nyugvó véleményalkotás rendkívül szubjektív. Ami az egyik embernek kellemes íz, azt a másik esetleg elfogadhatatlannak tartja. Egy másik sajátossága az ételeknek, hogy nehezen standardizálható a minőség, az íz minősítése szintén a szubjektív és empirikus értékítélet következtében alakul ki. (Tekintsünk el a fast-food láncok néhány egyszerű komponensből összeállított termékeitől.) A vendéglátó gyakorlatilag permanens termékfejlesztést végez akkor, amikor új ételeket és új italokat kínál a vendégnek, „állít be” az étlapba. Az alap- és kiegészítő anyagok, a köretek, mártások kombinációs lehetősége gyakorlatilag végtelen. Ennek határt – a józan anyagi megfontoláson túl – csak a vendéglős, a szakács fantáziája szab. További sajátosságok, hogy a termék (étel-ital) részévé válik a felszolgálás, az értékesítés mozzanata is. A vendég fiziológiai élményét, az érzékszerveire való hatások együttesét jelentősen befolyásolja az adott üzlet dizájnja, a megterített asztal és annak díszítő elemei, az étel-ital tálalása, felszolgálása. A hatást fokozhatjuk a vendég előtt végzett különféle befejező műveletekkel (flambírozás, asztalnál történő tálalás, koktélok keverése stb.). Ezek az elemek mind-mind a termék részeivé válnak. A termékfejlesztés része tehát a terítés módosítása, a felszolgálás módjának megváltoztatása, a pincérek ruházatának cserélése vagy az üzlet fényviszonyainak befolyásolása (világítás, sötétítés, gyertyafény, spotlámpák, árnyékolás). A marketing alapelvei természetesen a vendéglátásban is érvényesülnek. A kínálatot hosszú távon a célcsoport igényei határozzák meg. A specialitást az adja, hogy a célcsoport étel- és italfogyasztási szokásait kell ismerni. Mindezek mellett a differenciáltság igénye is jelentkezhet egy célcsoporton belül. Gondoljunk egy olyan izraeli turistacsoportra, aminek résztvevői kóser ételeket kívánnak fogyasztani, de van közöttük vegetáriánus, koleszterinszegény táplálkozást igénylő érrendszeri beteg, fehérje érzékeny és cukorbeteg vendég egyaránt. Ez az egyáltalán nem elméleti példa is szemlélteti, hogy egy étkezésen belül akár 6-7 féle igényt is ki kell elégíteni.

Szálloda- és vendéglátásmenedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 147 9

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szalloda-es-vendeglatasmenedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave