Papp Ilona (szerk.)

Szálloda- és vendéglátásmenedzsment


A szállodák szervezeti felépítése

A szállodák szervezeti felépítése tükrözi egy szállodában a szokásos átlagos tevékenységeket, ezek egymással való kapcsolódásait. A hotel szervezetének tükröznie kell az általa nyújtott szolgáltatásokat, az elvégzendő különféle tevékenységeket. A szálloda folyamatos üzem, napi 24 órán keresztül működik, a hét minden napján. A hotel szervezetét, létszámát tehát úgy kell kialakítani, hogy mindig legyenek olyan munkatársak, akik a hotel alapszolgáltatásait, a zavartalan működést biztosítani tudják. A hotelben mindig kell lenni olyan felelős vezetőnek, aki az igazgatót távollétében helyettesíti (ez munkaszervezési kérdés). A szervezeti felépítésnek biztosítania kell a nyújtott szolgáltatások minél magasabb minőségét, esetenként a szolgáltatások személyes jellegét, valamint a vendégek maximális megelégedettségét. Szükséges továbbá kiküszöbölni a párhuzamosságokat, s ahol a munkaerő kiváltható kevesebbe kerülő technikával, újszerű üzemeltetési megoldással, munkaszervezéssel, ott annak kell elsőbbséget adni. A szervezeti felépítés pontosan meghatározza az egyes részlegek vezetőinek felelősségi és hatáskörét, amit a munkaköri leírásokban rögzítenek. Fontos, hogy a szervezet minél „laposabb” legyen, azaz a döntések a vendégek „közelében” történjenek, azok minél kevesebb áttételen keresztül jussanak el a végrehajtó szintig. Amennyiben a vezetés erősen centralizált, ha túl sok kérdésben csak az igazgató dönthet, akkor nem lehet gördülékenyen működtetni a szállodát, a vendégek részéről jelentkező változó igényekre nem lehet gyorsan válaszolni. Az új vendégigények, az új szállodatípusok, az új technológiák, az új munkaszervezési módszerek megjelenésével változik és állandó átalakulásban van a szállodák szervezete. Megjegyezzük, hogy ebben nagy szerepe van annak is, hogy az ún. személyi költségek – ami magában foglalja a munkabéreket, bérjellegű juttatásokat, azok közterheit, az oktatási költségeket – elérhetik, sőt meghaladhatják a szálloda összes árbevételének 35-40%-át is. A szakszerűen felépített, s folyamatosan továbbfejlesztett szállodai szervezet tehát meghatározza a hatékonyságot, a hotel jövedelmezőségét is.

Szálloda- és vendéglátásmenedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 147 9

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szalloda-es-vendeglatasmenedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave