Veres Zoltán

A szolgáltatásmarketing alapkönyve


A telephelykutatás folyamata384

 
MASTER
 
A gyakorlatban telephelykutatási feladat az, ha a szolgáltató elosztási hálózatának fizikai bővítését tervezik. A telephelyválasztás folyamata a makroszintű vizsgálattól halad a konkrét telephely(ek) vizsgálatáig. Lépései a következők:
  • regionális analízis,
  • piaci terület vizsgálata,
  • vonzáskörzet vizsgálata,
  • telephelyvizsgálat.
 
A régió több földrajzi területből áll, és mindegyik földrajzi terület több piaci területet (városok, települések) tartalmaz. Ezek a piaci területek tovább bonthatók vonzáskörzetekre, melyek tartalmazzák a potenciális telephelyeket.
A regionális analízis elsősorban a népsűrűségi adatok alapján osztja fel a vizsgált területet. A döntési kritériumok: a közlekedésföldrajzi, demográfiai (szegmensnövekedési), gazdasági és versenykörnyezeti változók. A piaci terület vizsgálata az igénybe vevők és vásárlóerejük, a távolság és az idő összefüggéseinek feltárását jelenti. Ez folyamatos vizsgálatot igényel, mivel a piac határai a konkurenciaviszonyok, illetve a közlekedési helyzet változásai következtében folyamatosan változnak. A piacot fizikai sajátosságaival (földrajzi, urbanizációs, településszerkezet, kínálat koncentrációja, versenykoncentráció stb.), népességi jellemzőivel (lakosságsűrűség, növekedés, családi jövedelem stb.) és a piac gazdasági paramétereivel írhatjuk le. A vonzáskörzetek azok a piacrészek, amelyek tartalmazzák a célpiaci potenciális igénybe vevők túlnyomó részét. Ez a változó olyan szolgáltatások esetén mérhető markánsabban, amelyeket az igénybe vevők lehetőleg lakóhe lyük környezetében választanak (pl. tisztító-, javítószolgáltatás). Más szolgáltatások vonzáskörzetének meghatározását nehezíti a fogyasztók egyre növekvő mobilitása, jóllehet a legegyszerűbb esetben sem lehet a vonzáskörzetet köralakkal behatárolni. A vonzáskörzet földrajzi behatárolása után meg kell határozni a népességi adatokat (családméret, jövedelem, családszerkezet, életstílus stb.) és a területen belüli versenytársakat. A versenyhelyzet elemzésének legfontosabb eleme a vonzáskörzet ellátottságának megállapítása. Ehhez olyan adatokra van szükség, mint
  • az egy főre jutó telephelyek száma,
  • a telephelyenkénti átlagos forgalom,
  • a területegységre jutó forgalom (forgalomsűrűség) és
  • a szolgáltatás kapacitásegységére eső kereslet.
 
A vonzáskörzet telítettsége nem annyira önmagában, inkább más vonzáskörzetekhez viszonyítva érdekes. A telephely-alternatívák vizsgálatánál figyelembe veendő kritériumok:
  • az elérhetőség szerepe a vásárlási magatartásban,
  • a gazdasági környezet,
  • a rendelkezésre álló emberi erőforrás,
  • média-hozzáférés,
  • helyi előírások,
  • telephelytípus (különálló; spontán kialakuló szolgáltató központ; tervezett szolgáltató központ).
 
„A fióknyitásnál az volt az alapkoncepciónk, hogy oda menjünk, ahol még nincs vegyes bank, vagy csak kevés olyan működik… Így esett a választásunk Szolnok, Zalaegerszeg és Szekszárd mellett Vácra, ez utóbbit idegenforgalmi frekventáltsága és a főváros közelsége miatt vélték jó üzletnek… Más bankok esetében is a sok turistát vonzó kisebb települések és az agglomeráció váltak a hálózatfejlesztés kedvenc terepévé. A Hypo például Törökbálinton üzemeltet fiókot, a Magyarországi Volksbank Pilisvörösváron, a CA Budaörsön, az IEB pedig Piliscsabán. Az utóbbi időben egyre népszerűbb turisztikai központtá vált Kalocsán pedig a hagyományos OTP, K&H és Postabank mellett fiókja van a Mezőbanknak, a PB-nek és a PH-nak, Vácott pedig már fél tucat banknak van képviselete.”
 
Forrás: A végek ígérete, HVG, 1997. augusztus 16., 78.

A szolgáltatásmarketing alapkönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 739 5

Az élesedő versenynek köszönhetően a szolgáltatótevékenység fókuszában az ügyintézés minősége, biztonsága és gyorsasága, a meglévő és a potenciális ügyfélkapcsolatok elmélyítése áll. A szolgáltatásmarketing előtt álló legnagyobb kihívás, hogy képes-e javítani az ügyfelek vásárlásélményét, és hogy hogyan tud alkalmazkodni az új technológiák által átformált játékszabályokhoz. A kihívásokra a válaszok ebben a könyvben keresendők. Veres Zoltán munkáját nemcsak a marketing- és PR-szakemberek forgathatják haszonnal, de kétségkívül minden olyan szolgáltatószektorban tevékenykedő vállalat, intézmény vezetői és munkatársai is, melyeknek eredményességét döntően meghatározza, hogy milyen kép él róluk a fogyasztók fejében.

Domonkos András

vezérigazgató

Lombard Lízing Zrt.

„A könyv legnagyobb erénye, hogy teljes képet ad a szolgáltatásmarketing fejlődéstörténetéről, beleértve a legfrissebb eredményeket is. Gazdag forrásanyaga miatt nemcsak a marketingoktatók, hanem a témakör kutatói számára is nélkülözhetetlen olvasmány."

Éppen tíz éve, hogy Veres Zoltán könyvének első kiadását ezekkel a gondolatokkal ajánlottam az olvasók figyelmébe. A megújult kötetről ugyanazt tudom mondani, sőt, a bővített és átdolgozott kiadás már a bachelor- és masterképzések kurzusaihoz is külön fejezeteket tartalmaz friss esetekkel és trendkövető fogalomhasználattal. Egyszóval: alapkönyv.

Dr. Rekettye Gábor

tanszékvezető egyetemi tanár

Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/veres-a-szolgaltatasmarketing-alapkonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave