Veres Zoltán

A szolgáltatásmarketing alapkönyve


Közönségmérések

 
MASTER
 
Közönségkutatásokat leggyakrabban két célból készítenek:
  1. fogyasztói (olvasói, nézői, hallgatói) szokások vizsgálata,
  2. hatékonyság mérések.
 
Fogyasztói (olvasói, nézői, hallgatói) szokások vizsgálata
A leggyakrabban alkalmazott ad hoc kutatás, amely elsősorban a fogyasztói igények felmérésére, a fogyasztói szokások megismerésére vonatkozik, illetve tartalomfejlesztési célokat szolgálhat. Az adatok az értékesítésben is használhatók, hiszen azon lapok körében, amelyek nem szerepelnek a Nemzeti Médiaanalízisben (üzleti szaklapok, tematikus lapok), ezek a típusú közönségmérések értékesítéstámogató funkciókat is betöltenek.
Pl. egy havonta megjelenő magazin esetében a fontosabb kutatási témakörök:
  1. Vásárlási szokások – Hol vásárolják a lapot az olvasóim? Milyen gyakran vásárolják (rendszeresen, alkalmanként vagy pl. az évente megjelenő 12 lapszámból hányat vesznek meg)?
  2. Laphasználati szokások – Hogyan olvassák a lapot (elejétől végéig átlapozzák a lapot, a tartalomjegyzék alapján választanak, véletlenszerűen…)? Általában hányan olvassák még el a megkérdezetten kívül a lapot? Mennyi időt tölt el a magazin olvasásával? Hányszor veszi kézbe a lapot?
  3. Olvasási szokások – Milyen cikkeket, rovatokat olvasnak szívesen? Melyik a kedvenc rovatuk? Mi az, amit hiányolnak a lapból?
  4. Terjesztési tapasztalatok – Előfizetők esetében célszerű vizsgálni a terjesztéssel való megelégedettséget. Pl. Mindig megkapja a lapot? Időben kapja meg a lapot? Volt valamilyen problémája a terjesztéssel? Számlázási problémák előfordulása.
  5. Formai változások megítélése – Amikor egy lap, magazin megújul (pl. megváltoztatja a külsejét vagy a rovatok elrendezését, új rovatokat indít), hogy új olvasókat szerezzen, fontos megvizsgálni, hogy a régi olvasók hogyan ítélik meg a változásokat.
  6. Hirdetések megítélése – Az olvasók hirdetésekhez való viszonya.
  7. A lap és a konkurens lapok imázsa – A hasonló profilú lapok közül, melyeket ismerik/olvassák/vásárolják/fizetik elő az olvasóim? Hogyan ítélik meg az olvasóim a saját és a konkurens lapokat?
 
A hagyományos médiumok mellett egyre inkább jellemző, hogy a médiumok online kiadványokkal jelennek meg az interneten (multiplatformos megjelenések – pl. a lapok online verziói, televíziók hírportáljai). Kutatások azt mutatják, hogy a nyomtatott sajtó esetében egy lap nyomtatott és online verziója együttesen jóval magasabb közönséget is elérhet, valamint a két platform olvasóközönség-összetétele eltérő.399
399 Gábos Zsuzsa: Mennyi lesz az annyi? – A többplatformos tartalomszolgáltatás közönségmérése, elhangzott: Lapkiadás új utakon, A Magyar Lapkiadók Egyesületének X. szakmai konferenciája, 2008. 04.16.

A szolgáltatásmarketing alapkönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 739 5

Az élesedő versenynek köszönhetően a szolgáltatótevékenység fókuszában az ügyintézés minősége, biztonsága és gyorsasága, a meglévő és a potenciális ügyfélkapcsolatok elmélyítése áll. A szolgáltatásmarketing előtt álló legnagyobb kihívás, hogy képes-e javítani az ügyfelek vásárlásélményét, és hogy hogyan tud alkalmazkodni az új technológiák által átformált játékszabályokhoz. A kihívásokra a válaszok ebben a könyvben keresendők. Veres Zoltán munkáját nemcsak a marketing- és PR-szakemberek forgathatják haszonnal, de kétségkívül minden olyan szolgáltatószektorban tevékenykedő vállalat, intézmény vezetői és munkatársai is, melyeknek eredményességét döntően meghatározza, hogy milyen kép él róluk a fogyasztók fejében.

Domonkos András

vezérigazgató

Lombard Lízing Zrt.

„A könyv legnagyobb erénye, hogy teljes képet ad a szolgáltatásmarketing fejlődéstörténetéről, beleértve a legfrissebb eredményeket is. Gazdag forrásanyaga miatt nemcsak a marketingoktatók, hanem a témakör kutatói számára is nélkülözhetetlen olvasmány."

Éppen tíz éve, hogy Veres Zoltán könyvének első kiadását ezekkel a gondolatokkal ajánlottam az olvasók figyelmébe. A megújult kötetről ugyanazt tudom mondani, sőt, a bővített és átdolgozott kiadás már a bachelor- és masterképzések kurzusaihoz is külön fejezeteket tartalmaz friss esetekkel és trendkövető fogalomhasználattal. Egyszóval: alapkönyv.

Dr. Rekettye Gábor

tanszékvezető egyetemi tanár

Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/veres-a-szolgaltatasmarketing-alapkonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave