Budai Balázs Benjámin

A közigazgatás újragondolása

Alkalmazkodás, megújulás, hatékonyság


Informatikai infrastruktúra-menedzsmentről és ITIL_v3-ról elöljáróban

Az informatikai infrastruktúra a feldolgozandó adatokkal arányosan nő. A növekvő és napjainkban egyre látványosabb növekedési folyamat (lásd a későbbiekben: „Big Data”) együtt jár az információ megszerzésének, szervezésének, rendszerezésének, szétosztásának, archiválásának egyre intenzívebb (információ-) technológiai támogatásával. A szervezetek tehát egyre több információs folyamatot igyekeznek informatikai rendszerekkel támogatni. Ezek szervezési/koordinációs hatékonyságát növelik az ezekre vonatkozó módszertanok. E megoldások többnyire a rendszerek életciklusát felhasználó modellekből indulnak ki (ezek fázisai: koncepció, követelményspecifikáció – elemzés – tervezés – megvalósítás – tesztelés – működtetés és karbantartás). A sok – napjainkra kiforrott – IT-menedzsment módszertan közül a Brit Kormány ITIL (Information Technology Infrastructure Library – Információtechnológiai infrastruktúra könyvtár) módszertanának459 – közigazgatásra is adaptálható üzemeltetési és fejlesztési ajánlásait emeljük ki. Ez az ajánlás de facto nemzetközi szabvánnyá vált az európai kontextusban.460 Ami tehát most következik, az szervezés: az informatika szervezése.

A közigazgatás újragondolása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 065 6

Érdekes látni, hogy gyorsan változó világunkban az állam (ezen belül a közigazgatás) gyakorta sürgető kötelessége saját szerepének, funkcióinak, céljainak, eszközeinek újradefiniálása, újra-gondolása. Ilyenkor többnyire régről visszaköszönő kérdéseket teszünk fel, melyekre - épp ezért - sokszor a válaszok is meglepően hasonlatosak. De még ha eltérőek is, a végrehajtás visszásságai miatt léphetünk bele ugyanabba a (helyesebben ugyanannak látszó) folyóba… Ezért is végzi méltatlanul csúfosan a legtöbb reform, és ezért is érezhetjük, hogy a közigazgatás - jobbítói szándékai ellenére - sem javul. Tudnunk kell azonban, hogy végérvényes megoldás nincs, csak olyan, mely átmenetileg kezeli a - környezethez épp illeszkedő - problémát. A kezelés eredményének tartóssága viszont ismerhető tényezőktől függ.

Ráadásul a közigazgatás működésének egészségéért már akkor is tenni kell, amikor annak kórtünetei nem látszódnak a felszínen. A tudomány (elmélet) és a gyakorlat (legjobb megoldások, visszacsatolások) diskurzusának fényében, a tudomány eszköztárát segítségül hívva, folyamatosan diagnózist kell felállítanunk, és az adott kórképekre teljes körű (szervezetre, feladatra, eljárásra, személyzetre kiterjedő) módszertani megoldási variánsokat kell nyújtanunk. Ez a sikeres, célorientált, hatékony (vagy egy szóval: jó) közigazgatás kulcsa.

Dr. Budai Balázs Benjámin intézetvezető, egyetemi docens legújabb monográfiája napjaink közigazgatásának hatékonysági dimenzióit vizsgálja. Segít válaszokat találni a modernizációs kényszer mögötti jelenségekből fakadó legfontosabb kérdésekre. Fejezetet szentel - többek között - a köz­igazgatás gazdasági, társadalmi, szervezési, jogi, informatikai és emberi erőforrásra vonatkozó hatékonyságának. Ez az integrált, holisztikus megközelítés jó fogódzót adhat mindazoknak, akiknek a közigazgatás fejlesztése hivatása, vagy hivatása lesz.

Hivatkozás: https://mersz.hu/budai-a-kozigazgatas-ujragondolasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave