Budai Balázs Benjámin

A közigazgatás újragondolása

Alkalmazkodás, megújulás, hatékonyság


A dereguláció eddigi eredményei Magyarországon

A dereguláció – ha nem is teljesen a fent említett tudományos igényességgel – Magyarország újkori történetében a rendszerváltást követően kezdődött el. Bár pontosan az új jogintézmények sürgős kialakítása a deregulációnak csak preventív részét hangsúlyozta. A jogalkotási hullám lecsillapodásakor azonban már teljesebb körű folyamatok indulhattak el. Ezt segítette a 112/1994. (VII. 16.) Kormányrendelet, mely a dereguláció szervezeti-intézményi kereteit újraszabályozta. Itt már – kormánybiztosi irányítás mellett – helyet kaptak a köz- és magánszféra jogalkalmazói, valamint a tudomány képviselői is. Ennek eredménye, hogy a 1004/1995. (I. 20.) Kormányhatározat már rögzítette azt a napjainkban is jól alkalmazható deregulációs követelményrendszert, mely azóta is orientálja a folyamatban részt vevőket.360 Végül a sort a 24/2011. (VIII. 9.) KIM-rendelet zárja, mely az előzetes és utólagos hatásvizsgálatot szabályozza egészen részletesen.

A közigazgatás újragondolása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 065 6

Érdekes látni, hogy gyorsan változó világunkban az állam (ezen belül a közigazgatás) gyakorta sürgető kötelessége saját szerepének, funkcióinak, céljainak, eszközeinek újradefiniálása, újra-gondolása. Ilyenkor többnyire régről visszaköszönő kérdéseket teszünk fel, melyekre - épp ezért - sokszor a válaszok is meglepően hasonlatosak. De még ha eltérőek is, a végrehajtás visszásságai miatt léphetünk bele ugyanabba a (helyesebben ugyanannak látszó) folyóba… Ezért is végzi méltatlanul csúfosan a legtöbb reform, és ezért is érezhetjük, hogy a közigazgatás - jobbítói szándékai ellenére - sem javul. Tudnunk kell azonban, hogy végérvényes megoldás nincs, csak olyan, mely átmenetileg kezeli a - környezethez épp illeszkedő - problémát. A kezelés eredményének tartóssága viszont ismerhető tényezőktől függ.

Ráadásul a közigazgatás működésének egészségéért már akkor is tenni kell, amikor annak kórtünetei nem látszódnak a felszínen. A tudomány (elmélet) és a gyakorlat (legjobb megoldások, visszacsatolások) diskurzusának fényében, a tudomány eszköztárát segítségül hívva, folyamatosan diagnózist kell felállítanunk, és az adott kórképekre teljes körű (szervezetre, feladatra, eljárásra, személyzetre kiterjedő) módszertani megoldási variánsokat kell nyújtanunk. Ez a sikeres, célorientált, hatékony (vagy egy szóval: jó) közigazgatás kulcsa.

Dr. Budai Balázs Benjámin intézetvezető, egyetemi docens legújabb monográfiája napjaink közigazgatásának hatékonysági dimenzióit vizsgálja. Segít válaszokat találni a modernizációs kényszer mögötti jelenségekből fakadó legfontosabb kérdésekre. Fejezetet szentel - többek között - a köz­igazgatás gazdasági, társadalmi, szervezési, jogi, informatikai és emberi erőforrásra vonatkozó hatékonyságának. Ez az integrált, holisztikus megközelítés jó fogódzót adhat mindazoknak, akiknek a közigazgatás fejlesztése hivatása, vagy hivatása lesz.

Hivatkozás: https://mersz.hu/budai-a-kozigazgatas-ujragondolasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave