Vörös József

Termelés- és szolgáltatásmenedzsment

Átdolgozott kiadás


Várakozó sorok hatékonysági jellemzői

A várakozó sorokkal kapcsolatos egyik legmeglepőbb jelenség, hogy azok még akkor is keletkezhetnek, amikor a kiszolgálóegység átlagos kapacitása magasabb az átlagos igénynél. Gondoljunk például a McDonald’sra, és tételezzük fel, hogy egy kasszánál az átlagos kiszolgálási idő három perc, vagyis egy óra alatt átlagosan húsz ügyfelet szolgálnak ki. Ha három kiszolgáló hely van, nagyjából az jelenthető ki, hogy átlagosan percenként ülnek le a fogyasztók egy asztalhoz, hogy a megvásárolt ételeket elfogyasszák. Ha átlagosan ötvenen érkeznek be egy óra alatt az üzletbe, akkor valóban nem lennének várakozó sorok, ha teljesen egyenletesek lennének a beérkezések és a kiszolgálási idők, vagyis – megközlítést alkalmazva – percenként mindig ugyanannyi ember érkezik be, és mindig ugyanannyi embert szolgálnak ki, miként azt tervezték. Ilyenkor minden determinisztikus lenne, és a rendszer kapacitása magasabb, mint az átlagos igény. Azonban a vevők nem érkeznek egyenletes ütemben a rendszerbe, és a kiszolgálási idők sem egyenletesek, mert az egyik vevő vásárlási listája rövidebb, a másiké meg hosszabb. Képzeljük azonban el, hogy valamilyen oknál fogva (például egy baleset, zivatar stb. miatt) mind az ötven ügyfél az óra egy adott percében tér be az üzletbe. Még ha mindenki kiszolgálási ideje egyformán három perc lenne, akkor is lenne olyan ügyfél, akinek majdnem egy órát kell várnia.

Termelés- és szolgáltatásmenedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 216 2

A termelési stratégia és az ellátási lánc napi működésének optimalizálása alapvetően befolyásolja a vállalat nyereségességét. Mindkettő olyan feladatot jelent, mely a régióban a legtöbb helyen gyerekcipőben jár. A könyv abban segíti a mai termelésirányításért felelős generációt, hogy versenyelőnnyel járó tudást szerezzen.

Dr. Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója

Egy termelő vagy szolgáltató rendszer sikeres működéséhez nélkülözhetetlen a termékelőállítás és szolgáltatásnyújtás rendszerének ismerete. Olyan magyar nyelvű szakkönyv, amely átfogóan, a terület ismeretéhez nélkülözhetetlen kvantitatív alapokkal is tárgyalná a témakört, ez idáig nem állt az olvasók rendelkezésére. Vörös József könyve most e hiányt pótolja.

Dr. Koltai Tamás egyetemi tanár, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék

Jelen kiadás a 2010-ben megjelent mű átdolgozása.

Hivatkozás: https://mersz.hu/voros-termeles-es-szolgaltatasmenedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave