Ásványi Katalin

Vállalati felelősségvállalás a kultúra területén


Moir és Taffler modellje

Young és Burlingame modellje alapján Moir és Taffler (2004) egy új keretbe foglalta a vállalati filantrópia értelmezését két dimenzió mentén. Az x tengelyt ’relatív üzleti – társadalmi figyelem’-nek (relative business – society attention) nevezték el, melynek két szélsőséges esete az altruista és a neoklasszikus modell. Az y tengelyen, mely a ’relatív érintetti figyelmet’ (relative stakeholder attention) mutatja, az elsődleges és másodlagos érintettek szerepelnek. Az elsődleges stakeholderek azok, akik közvetlen hatást gyakorolnak a vállalatra (fogyasztók, alkalmazottak), a másodlagos érintettek közvetett módon befolyásolják a céget (közösség, környezet). Ebbe az integratív keretbe helyezte el a szerzőpáros Young és Burlingame csoportjait.


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 186 8

A Vállalati felelősségvállalás a kultúra területén hiánypótló mű. A vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról több összefoglaló mű is készült az elmúlt évtizedekben, Magyarországon is, arra ugyanakkor nemigen akadt példa, hogy a vállalati felelősségvállalás egy-egy speciális területének alaposabb vizsgálata is könyv formájában jelenjen meg. Ásványi Katalin munkája ezt a hiányt pótolja azzal, hogy kifejezetten a kultúra és a művészetek területére irányuló CSR tevékenységgel foglalkozik. Olyan lényeges kérdésekre irányítja rá a figyelmet, mint hogy összeegyeztethető-e ez a fajta CSR a vállalat saját fő tevékenységével, milyen módon jeleníthető meg – például filantrópiaként, szponzorációként vagy másképp –, emelhető-e stratégiai szintre, illetve mekkora tere lehet a partnerségi kapcsolatoknak a témához kötődően.

Az első fejezetben a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának különböző nézőpontjait mutatja be, majd külön kitér a filantrópia és a szponzoráció fogalmaira és céljaira – ezeket egységes rendszerbe is foglalva, a későbbi könnyebb értelmezhetőség kedvéért. Az egyes felelősségvállalási tevékenységtípusokat a kultúra területén megjelenő példákkal is szemlélteti.

A második fejezetben a felelősségvállalás mögött álló motivációkat mutatja be, melyek ismerete elengedhetetlen a kultúra területén működő intézmények számára, hogy jobban megérthessék, mire van szükségük a vállalatoknak ahhoz, hogy a kultúra területén valósítsák meg felelősségvállalási tevékenységeiket.

A szerző a harmadik fejezetben kifejezetten azokat a nemzetközi és hazai szinten is megjelenő együttműködési formákat, „jó gyakorlatokat” vizsgálja, amelyek példaként szolgálhatnak a kultúra területén megvalósuló vállalati felelősségvállalási együttműködések kialakításához. A mű egyszerre bír elméleti, gyakorlati, és társadalmi-jóléti jelentőséggel, hozzájárulva a kultúra területén megjelenő CSR tevékenység irodalmához és gyakorlati alkalmazásához.

Zsóka Ágnes, egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/asvanyi-vallalati-felelossegvallalas-a-kultura-teruleten//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave