Kengyel Ákos (szerk.)

Az Európai Unió közös politikái


III. Fejlesztési együttműködés – nemzetközi fejlesztéspolitika

Az Európai Unió nemzetközi fejlesztéspolitikája az Unió olyan belső értékeinek, mint a szolidaritás, a demokrácia és az emberi jogok iránti elkötelezettség, illetve az esélyegyenlőség biztosításának külső megnyilvánulása. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a fejlesztéspolitika a közösség külkapcsolati eszközrendszerének részét képezi, és így céljai messze nem merülnek ki a fejlődő világban uralkodó szegénység felszámolásában, az emberi életkörülmények javításában vagy a fejlődés és gazdasági növekedés támogatásában, hanem szükségképpen bizonyos stratégiai célokat is szolgálnak. Ilyen célok például az EU kereskedelmi érdekeinek támogatása, a fejlődő piacokhoz való hozzáférés elősegítése, a kapcsolatok fenntartása a tagállamok egykori gyarmataival, a nemzetközi biztonság és stabilitás növelését célzó erőfeszítések vagy más geostratégiai megfontolások.
Az európai nemzetközi fejlesztési politika két pillérből épül fel, az egyik a tagállamok bilaterális fejlesztési politikáit jelenti, amelyek számára az EU koordinációs és együttműködési fórumot biztosít, ám alapvetően tagállami döntések és stratégiák vezérlik. E pillér teszi ki az összes európai forrás közel 80 százalékát. A másik pillér maga a közösségi fejlesztéspolitika, amelynek keretei között az Európai Bizottság saját hatáskörében, a közös költségvetésből és az Európai Fejlesztési Alapból nyújt fejlesztési segélyeket a rászoruló fejlődő országoknak. Ez utóbbi pillér az össztagállami érdekeket és célokat hivatott megjeleníteni. A közösségi fejlesztéspolitika tehát megosztott hatáskörű, komplementer jellegű közös politika, azaz nem helyettesíteni, hanem kiegészíteni hivatott a tagállamok hasonló politikáit. Jelen fejezetben csak e második pillérrel foglalkozunk, hiszen az egyes tagállamok igen eltérő stratégiák és célok mentén megvalósított fejlesztéspolitikáinak vizsgálata önálló kötetet igényelne.89 Ennek megfelelően fontos tisztázni az alkalmazott terminológiát: az „európai nemzetközi fejlesztéspolitika” a közösségi és a tagállami fejlesztéspolitikákat együttesen jelenti, míg az „EU nemzetközi fejlesztéspolitikája” csak a közösségi fejlesztéspolitikára (hivatalosan: fejlesztési együttműködésre), tehát e második pillérre utal.
Ahhoz, hogy az EU valódi világpolitikai szereplővé váljon, kétségtelenül szükséges, hogy mint segélydonor is jelen legyen a világ valamennyi, arra rászoruló országában. E szempontból a fejlesztéspolitika nemzetközi szerepe és súlya mindenképpen jól illik a Közösség külpolitikai szerepét erősíteni igyekvő törekvések sorába. Meg kell állapítani, hogy jelenleg Európa a világ legnagyobb donora, 2006-ban a világon nyújtott fejlesztési segélyek 56,67 százaléka származott a Közösségtől vagy valamelyik tagállamától, ez összesen a régió bruttó nemzeti jövedelmének (GNI) 0,43 százalékát tette ki (OECD, 2007a. 1. o., 17. o.). A közösségi fejlesztéspolitika 2006-ban közel 10 milliárd dollárnyi (több mint 7 milliárd eurónyi) segélyt folyósított rászoruló országoknak, ami a globális fejlesztési támogatások nagyjából 10 százalékát tette ki (OECD, 2007a. 17. o.). Az EU a közösségi fejlesztéspolitika keretében annyi segélyt folyósít, mint a Világbankhoz tartozó Nemzetközi Fejlesztési Társulás és az egész ENSZ-rendszer együttvéve. Ilyen nagyságrendek mellett vitán felül álló, hogy az EU a nemzetközi fejlesztési rezsim egyik legmeghatározóbb szereplője.
A közösségi fejlesztéspolitikát már a római szerződés létrehozta, az elmúlt bő ötven évben azonban számtalan változáson ment keresztül, és napjainkra egy igen bonyolult és szövevényes eszköz- és célrendszerrel rendelkező közös politikává nőtte ki magát. A Közösség által alkalmazott eszközök ugyanis messze nem merülnek ki a partnerállamoknak folyósított fejlesztési célú pénzügyi segélyekben, hanem magukban foglalják a kereskedelmi együttműködést és társulást, a politikai párbeszédet, a technikai segítségnyújtást, az élelmiszersegélyeket stb. Sokszor idesorolják a vészhelyzetben történő közösségi humanitárius segítségnyújtást is, amely a katasztrófák okozta emberi szenvedés enyhítését célozza. E területet azonban döntően más motivációk irányítják, mint a fejlesztési együttműködést. Mint látni fogjuk, a célok tekintetében sem egyszerű áttekinteni e közös szakterületet. Bár a Közösség deklarált célja a szegénység felszámolása a fejlődő országokban,90 viszonylag egyértelmű, hogy más, korábban már említett, mögöttes és altruisztikusnak nem feltétlenül nevezhető célok is szerepet játszanak. E fejezetben bemutatjuk, hogy e mögöttes érdekek és célok hogyan befolyásolták és befolyásolják ma is e szakterület gyakorlatát.
Az Európai Unió közös fejlesztéspolitikája hosszú utat tett meg: az egykori gyarmatokra koncentráló, szűk földrajzi kiterjedésű politikából mára globális, összefüggő rendszerré nőtte ki magát, és fokozatosan hagyja hátra még meglévő anakronisztikus vonásait. Ez azzal is járt, hogy átalakult a segélyek allokációja, szigorodtak a pénzügyi támogatások feltételei, és hatékonyabbá vált a szervezeti háttér. Jelen fejezet célja a közös fejlesztési politika múltjának, jelenének és bizonyos szempontból várható jövőjének áttekintése és értékelése. Legfontosabb kérdésünk annak vizsgálata, hogy a közös fejlesztéspolitika 2000-ben indult reformja milyen hatásokkal járt a szakterület működésére és hatékonyságára.
89 Ilyen átfogó munka például Hoebink–Stokke, 2005.
90 „Az EU fejlesztési együttműködésének elsődleges és mindent átfogó célja a szegénység felszámolása a fenntartható fejlődés keretében, beleértve a millenniumi fejlesztési célok elérésére irányuló törekvéséket”. (Európai Konszenzus 2006, 2. o.)

Az Európai Unió közös politikái

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 720 3

Az európai integrációs folyamatot elemző könyvek általában átfogó módon az integráció gazdaságtanával, az Európai Unió fejlődésével, történetével, joganyagával, az intézményi és döntéshozatali rendszer kérdéseivel vagy csak egyes szakpolitikákkal foglalkoznak. Ez a kötet kizárólag az integráció működése során kialakított közös politikák, együttműködési területek vizsgálatára irányul: minden olyan meghatározó területet érint, ahol valamilyen szintű, mértékű uniós (közösségi) szerepvállalás, politika kialakult. A könyv elsősorban gazdasági megközelítésben, de pontos jogi, szabályozási hivatkozásokkal elemzi az egyes politikák működését. A szerzők minden fejezetben alapvetően ugyanazt a logikát követik: megvilágítják az uniós szintű fellépés szükségességét, a politika indokoltságát; bemutatják az adott politika céljait, a szabályozás kialakulását, fejlődését és reformjait; elemzik a politika működésének következményeit, hatásait és a felmerülő problémákat. A könyv nagymértékben megkönnyítheti az országban legalább 17 helyen folyó európai tanulmányok oktatását, elősegítheti azt, hogy az uniós politikákkal foglalkozó kurzusokhoz - akár gazdasági, akár jogi, vagy politikatudományi-szociológiai képzések keretében - legyen egy újabb, jól használható könyv. Emellett természetesen minden, a téma iránt érdeklődő olvasó számára ajánlható a kötet, amely hasznos, tanulságos és jól befogadható ismereteket nyújt az egyes politikákról.

A kötet szerzői az európai integrációval foglalkozó egyetemi, főiskolai, vagy tudományos kutatóintézetben dolgozó oktatók-kutatók, akik eddigi tevékenységük során széles körű szakmai tapasztalatokra és elismertségre tettek szert szakterületükön. Külföldi és hazai tudományos tevékenységük és eddigi publikációik kitűnő alapot biztosítottak ahhoz, hogy a kötet tartalmi szempontból pontos és az olvasó számára jól érthető legyen.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kengyel-az-europai-unio-kozos-politikai//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave