Michalkó Gábor

Turizmológia


A turisztikai magatartást befolyásoló tényezők

A turisztikai magatartás persze nemcsak a célterület révén válik meghatározottá (a hely egyedi tulajdonságai jelentős mértékben formálják a tevékenységet), hanem a turista jellemzői is befolyásoló tényezők. Ebből következően a turisztikai magatartás egyrészt a célterület jellemvonásaiból, másrészt a turista személyiségjegyeiből, kulturális és egzisztenciális hátteréből, beállítódásából fakadnak. A turista magatartását gyakran azok az információk, tárgyi ismeretek határozzák meg, amlyekkel a meglátogatott helyre érkezik. Ha például valakinek Amszterdamról csak a szex jut az eszébe, akkor hollandiai körutazása során nagy valószínűséggel egy éjszakára tervezi a városban való tartózkodását, és minden rá mosolygó hölgyben a prostituáltat véli felfedezni. Ha azonban az általános műveltsége megfelelő, akkor a Rijks Múzeum, vagy Anna Frank szülőházának megtekintése, a csatornákon való hajókázás érdekében hosszabb időre tervez. A nyitott személyiségű turista könnyebben teremt kapcsolatokat a helyi lakossággal, elfogadja az élményszerzésben újonnan felkínálkozó lehetőségeket, a kevésbé alkalmazkodó vendég körömszakadtáig ragaszkodik az eredeti programhoz. A turista egzisztenciális helyzete alapvetően befolyásolhatja a turisztikai tevékenységét, anyagi lehetőségei legközvetlenebbül az igénybe vett szolgáltatások mennyiségi és minőségi elemeiben, végső soron a költésében csapódnak le. Napjaink szekularizálódó Európájában a vallás már kevésbé befolyásolja a turisztikai magatartást, de a hithű társadalmakból érkezők esetében igen fontos szerepet játszik a turista felekezeti hovatartozásából fakadó viselkedési normák betartása (a mohamedánok például nem fognak borkóstolón részt venni, az izraeliták pedig kerülni fogják a disznótoros rendezvényeket).

Turizmológia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 717 3

A mű összefoglalja, rendszerezi, válogatja és alkotó módon megújítja azt az alapvető ismeretanyagot, amely a turizmusra vonatkozóan felhalmozódott a legutóbbi évtizedekben. E sokrétűen összetett jelenséget a szerző szilárd elméleti alapokon mutatja be, az érintett tudományterületek fogalmainak és összefüggéseinek hozzáértő alkalmazásával. A könyv újszerûen ható címe ugyancsak a tudományos igényesség messzemenő érvényesülésére utal. Ennek köszönhetően az érdeklődő olvasó magabiztosabban eligazodhat a turizmus rendszerében, elkerülheti a témakör kapcsán gyakran előforduló értelmezési csapdákat. A szövegben felsorolt példák, illetve az egyes fejezetekhez kapcsolódó esettanulmányok a gyakorlati hasznosítás terén is megbízható támpontokként szolgálnak.

Dr. Jancsik András, dékán

Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

A könyv a turizmus elméleti kérdéseinek tudományos és mégis gyakorlatias, ugyanakkor korszerű megfogalmazása. A keresleti és kínálati tényezők, a vonzerők, az infrastruktúra, a turizmus rendszerének, tervezésének, irányításának összefoglalása a helyi és országos szintű döntéshozáshoz komoly alapokat ad. Támogatja a turizmus továbbfejlesztését és egyben átfogó képet nyújt a turizmus felsőfokú oktatásához.

Dr. Niklai Ákos, Professor Honoris Causa

a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/michalko-turizmologia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave