Michalkó Gábor

Turizmológia


A turisztikai trendek humántényezői

A turizmus fejlődését meghatározó folyamatokat nem lehet egymástól határozottan elkülönülő, önmagukban érvényes trendekre szétválasztani. Ismert, hogy a társadalmi, gazdasági, politikai változások jelentős hatással vannak a turizmusra, így ezekben a környezeti szférákban prognosztizált folyamatok erősen befolyásolják a turizmus jövőbeli alakulását. Ezeknek a tervezés során történő figyelmen kívül hagyása komoly veszteségeket okozhat az eredményesség vagy a fenntarthatóság tekintetében. Napjaink turistái oly mértékben felkészültek, olyan magas fokú utazási kultúrával és ismeretekkel rendelkeznek, hogy a múltbéli előzményekhez képest már kevésbé a kínálat, sokkal inkább a fogyasztó igénye formálja Európa turizmusát. Ugyan a piac keresleti oldalán – a kedvezőtlen demográfiai viszonyok ellenére – továbbra is találkozhatunk a bővüléshez szükséges tartalékokkal, az egyre több szabadidővel és diszkrecionális jövedelemmel rendelkező, tudatos vásárlóként fellépő turisták igényeinek kielégítése a szolgáltatóktól is fogyasztóorientált szemléletet követel. Annak ellenére, hogy napjainkban a természeti környezet drasztikusnak tűnő, a média által valamelyest túldimenzionált mértékű átalakulásának lehetünk szemtanúi, az emberiség minden bizonnyal képes lesz a külső körülményekhez alkalmazkodni, így nem elsősorban a globális klímaváltozás, hanem azok a humántényezők fogják a piac magatartását meghatározni, amelyek a népesedéssel, a kultúra egyre intenzívebb fogyasztásával, a biztonság fokozódó igényével állnak összefüggésben. A turisztikai trendek megfogalmazásánál így egyre nagyobb hangsúly helyeződik magára a fogyasztóra, aki környezetének észlelt kihívásait figyelembe véve választ célterületet.

Turizmológia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 717 3

A mű összefoglalja, rendszerezi, válogatja és alkotó módon megújítja azt az alapvető ismeretanyagot, amely a turizmusra vonatkozóan felhalmozódott a legutóbbi évtizedekben. E sokrétűen összetett jelenséget a szerző szilárd elméleti alapokon mutatja be, az érintett tudományterületek fogalmainak és összefüggéseinek hozzáértő alkalmazásával. A könyv újszerûen ható címe ugyancsak a tudományos igényesség messzemenő érvényesülésére utal. Ennek köszönhetően az érdeklődő olvasó magabiztosabban eligazodhat a turizmus rendszerében, elkerülheti a témakör kapcsán gyakran előforduló értelmezési csapdákat. A szövegben felsorolt példák, illetve az egyes fejezetekhez kapcsolódó esettanulmányok a gyakorlati hasznosítás terén is megbízható támpontokként szolgálnak.

Dr. Jancsik András, dékán

Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

A könyv a turizmus elméleti kérdéseinek tudományos és mégis gyakorlatias, ugyanakkor korszerű megfogalmazása. A keresleti és kínálati tényezők, a vonzerők, az infrastruktúra, a turizmus rendszerének, tervezésének, irányításának összefoglalása a helyi és országos szintű döntéshozáshoz komoly alapokat ad. Támogatja a turizmus továbbfejlesztését és egyben átfogó képet nyújt a turizmus felsőfokú oktatásához.

Dr. Niklai Ákos, Professor Honoris Causa

a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/michalko-turizmologia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave