Bauer András, Berács József, Kenesei Zsófia

Marketing alapismeretek


Az értékesítési rendszer áramlásai

A marketing fejlődésének 1900 és 1950 közé eső első fél évszázadában majdhogynem szinonimaként használhattuk a kereskedelem, a marketing és az értékesítési rendszer fogalmakat (Vargo–Lusch, 2004). Az Amerikai Marketing Szövetség által 1949-ben hivatalosan megfogalmazott definíció szerint: „a marketing azon üzleti tevékenységek összessége, amely a termékek és szolgáltatások termelőktől fogyasztókig, felhasználókig történő áramlását megvalósítja”. A fejlődő országok GDP-jének és így a kereskedelmi forgalomba kerülő termékeinek nagyobb hányada még ebben a periódusban is a mezőgazdaságban keletkezett. A 20. századot megelőző századokban pedig globálisan is ez volt a jellemző. Abban az időszakban a mezőgazdasági termékek termelése, kereskedelme, exportja markánsan eltért az ipari termékekétől. Az egyes földrajzi területek termelési adottságai határozták meg, hogy mit termeltek, milyen állatot tenyésztettek az egyes országokban, régiókban. Miként Tomcsányi Pál (2009) a marketing földrajzi vonatkozásait a mezőgazdaság szempontjából vizsgáló cikkében megállapítja, másképpen nézett ki a magyar takarmányexport a középkorban, amikor nem önálló termékként, hanem „feldolgozott formában”, azaz élő állat formájában, négy lábon exportáltuk az olasz és a német piacokra. Ma már egy következő feldolgozottsági fokon, tőkehúsként vagy kolbászként exportáljuk legelőink termését. Az áruk többségének nincs az értékesítési rendszer szempontjából külön agrárváltozata.

Marketing alapismeretek

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 736 4

A marketinget gyakran mint az eladás művészetét, a vevők meggyőzésének és igényeik kielégítésének fortélyát, köznapi értelemben vett „tudományát” határozzák meg. A marketing – felfogásunk szerint – olyan alkalmazott közgazdasági és vállalatgazdasági diszciplína, amelynek mind a gyakorlati, mind az elméleti jelentősége egyre nő. A vállalatoknak olyan környezetben kell hatékonyan működniük, ahol a vevők alkotó módon képesek részt venni a közös értékalkotásban, ezáltal „beleszólásuk”, véleményük súlya növekszik.

A magyar gazdaság a 21. században jelentősen integrálódik a nemzetközi piacba, annak minden előnyével és hátrányával együtt. A gazdasági integráció és az információtechnológia fejlődése csökkenti a nemzeti határok szerepét, de a fogyasztók nemzeti érzelme, hazai termékek iránti vonzalma gyakran növekszik. A globális gazdasági válság és annak hazai sajátosságai jelentősen átalakították a fogyasztók értékrendjét és szokásait.

E környezetben született könyvünk második kiadása. Az új kiadásban az egyik legjelentősebb változás az internet megjelenése és hatása a marketing gyakorlatára. Az internet nemcsak marketingeszközként jelenik meg, hanem lényegesen befolyásolja az eladók és vevők közötti munkamegosztást, lehetővé téve a közös értékalkotást. Ezt követve olyan fogalmakat tárgyalunk, mint a vevői részvétel, a keresőmarketing, a közösségi média, a párbeszéd.

Hivatkozás: https://mersz.hu/bauer-beracs-kenesei-marketing-alapismeretek//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave