Blahó András, Czakó Erzsébet, Poór József (szerk.)

Nemzetközi menedzsment


A nemzetközi vállalatok társadalmi felelőssége87

A társadalom minden országban egyre inkább elvárja a nemzetközi vállalatoktól, hogy az adófizetésen és saját profitérdekeiken túl tegyenek többet azért az országért, amelyben részlegeik működnek, ne csupán annyit, amennyit a jog megkövetel. A vásárlók megbüntethetik a társadalmilag felelőtlenül vagy közömbösen viselkedő cégeket azzal, hogy nem veszik meg termékeiket, nem használják szolgáltatásaikat. Ez pedig komoly üzleti veszteséget jelenthet számukra. A társadalmi felelősségvállalás magasabb szintje kikényszerítésének eszköze lehet, amikor nagy tudású szakemberek nem hajlandók társadalmilag felelőtlenül viselkedő cégnél munkát vállalni. A tudással versenyző cégek számára ez fontos erőforrások elvesztésével jár együtt. Továbbá ismert az „etikus befektetők” mozgalom is, amelynek tagjai nem hajlandók megvásárolni társadalmilag felelőtlen cégek részvényeit. Például a 2008–2011. évi válság után az Egyesült Államokban a legkiválóbb üzleti iskolákból, köztük a Harvard Business Schoolból kikerülő legtehetségesebb végzősök nem akartak munkát vállalni azoknál a nagynevű bankoknál, amelyek kapcsolatba hozhatók voltak a válság kitörésével. A CSR természetesen más jelenthet egy banknak és egy termelővállalatnak, illetve – mondjuk – egy angol és egy kínai menedzsernek. A CSR szintje azon is múlik, hogy egy adott országban a civil társadalom mit követel ki az üzleti szektortól. Magyarországon egyes nemzetközi cégeknél az a divat, hogy saját társadalmi felelősségvállalásuknak a munkavállalóikkal tetetnek eleget. Az egyik cég például évente egyszer egy hétvégén kifestet a munkavállalóival egy vidéki iskolát. Ez természetesen nem tekinthető a cég valódi társadalmi felelősségvállalásának, hiszen a munkavállalók hétvégén saját szabadidejüket kénytelenek feláldozni a cég társadalmi felelősségvállalása címén.

Nemzetközi menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 754 8

Ahogy azt a Joint Venture Szövetség tagsága is jól példázza, reprezentálja, manapság elengedhetetlen, hogy egy adott ország piacain a nemzetközi és a helyi vállalatok együtt, egymás mellett, egymást támogatva és egymással szövetségben működjenek. Stabil gazdaság és gazdasági növekedés nem létezhet helyi vállalkozások nélkül, ugyanakkor a határokon átívelő nemzetközi nagyvállalatok szerepe is kiemelkedő. A Joint Venture Szövetség folyamatosan dolgozik azon, hogy a Magyarországon működő vállalatok halmaza minél hatékonyabban működjön, hogy mérettől, nemzetiségtől vagy tevékenységtől függetlenül tudja érvényesíteni érdekeit, és minél aktívabban kommunikáljon egymással. Éppen ezért üdvözöl minden olyan kezdeményezést, így eme könyvet is, amely azért jött létre, hogy segítse az üzleti élet szereplőit, segítse a cégvezetőket és a munkavállalókat egyaránt, valamint irányt mutasson abban, hogyan lehet 2015-ben a leghatékonyabb eredményeket elérni.

Szendrey Silvia, ügyvezető igazgató, Joint Venture Szövetség

A Nemzetközi menedzsment méltán tart érdeklődésre számot mind a versenyszféra vállalati felsővezetőinek, mind az üzleti tanácsadóknak, mind a menedzsment tudománnyal különböző szinteken foglalkozó szakembereknek, akik szakmai igényességgel, földrajzi és időbeli áttekintéssel szeretnének tájékozódni a nemzetközi menedzsment kultúrájának és gyakorlatának alakulásáról. Különösen ajánlom a nemzetközi vállalatokban dolgozó HR vezetőknek és szakembereknek: a vállalati funkciók részletes elemzése és az értékes esettanulmányok segítségükre lehetnek a ma már tőlük elvárt business partneri szerepnek való megfeleléshez.

Dr. Szemerédi Katalin, humánerőforrás igazgató, Egis Gyógyszergyár Zrt.

Egy közepes méretű, hazai tulajdonú, magát nemzetközivé kinőni szándékozó vagy már nemzetközi piacokon működő cégnek számos kihívással kell szembenéznie. Sok - a Csaba Metálhoz hasonló - vállalat vezetői csapata haszonnal forgathat egy olyan könyvet, amely a nemzetközi menedzsment elvi és pragmatikus megoldásairól ad áttekintést. Ha egyedülálló receptet nem is találunk kihívásainkra a könyvben, a tárgyalt esetekkel együtt ötleteket, fogódzókat és muníciót kaphatunk arra, hogy nemzetközi eredményességünket tovább növelhessük. Ennek érdekében érdemel figyelmet és válhat hasznossá ez a munka vállalati vezetők körében is.

Dobrocsi Nándor, pénzügyi igazgató, Csaba Metál Zrt.

Hivatkozás: https://mersz.hu/blaho-czako-poor-nemzetkozi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave