Fehér Katalin

Digitalizáció és új média

Trendek, stratégiák, illusztrációk


Metaforák

Időzített bomba abban a pillanatban, hogy porszem kerül a gépezetbe, az internet közönsége bombaként robbant egy témát. A felhasználók megosztják, lemásolják, továbbítják, kommentelik, elemzik, át- és újraírják, ami értelmezésre vagy szemlélésre készteti őket. Minden online aktivitás, valamennyi digitálisan elérhető adat vagy tartalom sérülékeny: időzített bombaként ketyeg. Ráadásul, ami az interneten megjelenik, annak hosszú távon nyoma marad. Így ami egyszer felkerült, bármikor visszakereshető, váratlanul felerősíthető és változatos kommunikációs célokhoz rendelhető. A bomba bármikor, bárkinél robbanhat.
 
Szűrőbuborék nem ugyanazt a képernyőt nézzük. Mindenki saját, személyre szabott, előzetes felhasználói szokásokra vagy online tranzakciókra épülő, algoritmusokhoz és beállításokhoz kötött új médiát fogyaszt. A rendszerek tudják, mit preferáltunk eddig és azt is, hogy a tömegfogyasztáshoz mérten mi lehet még érdekes a számunkra. Pariser (2012) szerint mindenki rendelkezik saját szűrőbuborékkal, ami meghatározza, hogy mi jelenik meg neki a képernyőn, avagy milyen információk jutnak el hozzá. Minél többet kattintunk hasonló tartalomra vagy szolgáltatásra, annál több hasonlót kapunk. Ez azt is jelenti, hogy egyre szűkebb információs térben kezdünk mozogni, bizonyos források háttérben maradnak, illetve kevésbé láthatók. Az internetes viselkedés egy szűrőbuborékba zár. A kérdés, hogy a burok mennyire kényelmes és felment-e a kérdésfeltevés alól, avagy beavatkozunk és alkalmanként kipukkasztunk egy-egy ilyen automatizált buborékot, helyette pedig milyen újabb buborékok épülnek.
 
Klónozás pont ilyenre gondoltunk mi is – hallható nem egy megrendelésnél, amikor valaki saját weboldalt, internetes kereskedést vagy alkalmazást szeretne indítani. Sőt, vannak kész, dobozos megoldások is, melyek kis igazítással több ügyfélnek is eladhatók. Ezzel háttérbe szorul az egyediség, cserébe viszont költséghatékony megoldások születnek. A szerző által javasolt metafora szerint a megrendelő működő példákat keres, moderált befektetéssel. Másrészről a felhasználó is az ismerős online környezeteket részesíti előnyben. Ha egyes újítások beválnak, szintén másolhatóvá válnak. Az eredmény az újítás és a kísérletezés állandó körforgása. A klónozás megengedi a mutációt.
 
Konszenzuális hallucináció a cyberpunk neves képviselője, William Gibson Neuromancer című (1984) regényében a számítógépes hálózatokat és az általuk teremtett kiberteret vagy virtuális környezeteket konszenzuális hallucinációnak nevezte, melyben az adatok vizuális reprezentációja hihetetlen összetettséggel határozza meg a benne élők létezését. A szintetikus környezetek a belemerülés érzetét keltik és idegrendszeri kapcsolattal kreálnak alternatív valóságot.

Digitalizáció és új média

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 743 2

Mintha mindent megírt volna a szerző a digitális médiáról és az azzal érkezett új társadalomról. Ahogy látom, mindent meg is írt, vagy ha nem, én nem jöttem rá, mi az. Hihetetlenül szórakoztató, nagyon jól demonstráló, érdekes példákkal alátámasztott magyarázatok, amiket élmény olvasni. Intellektuálisan izgató könyv!

Heal Edina igazgató, Google Magyarország A kötet alapmű a digitális trendek áttekintéséhez és megértéséhez. Egyszerre ad muníciót több szakmának - az IT-tól a marketingig, az üzleti döntéshozástól a felsőoktatás-kutatásig és a művészetig. A szerző átfogó nemzetközi tapasztalatát kamatoztatja példáival és illusztrációival. Az olvasó végül egy hosszabb távon érvényes kötet birtokosa lehet a gyorsan változó trendek világában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feher-digitalizacio-es-uj-media//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave