Fehér Katalin

Digitalizáció és új média

Trendek, stratégiák, illusztrációk


Metaforák

Fekete doboz az olyan szolgáltatókra, mint a keresőóriás Google vagy a hardveres-szoftveres Apple több értelemben is használható a fekete doboz metafora. Rendszeresen változó „titkos összetevő” algoritmusaik éppúgy nem ismertek, mint az, hogy pontosan mire használják adatainkat — a kereséseinktől a bankszámlaszámunkig. Fekete doboz társadalomról és gazdaságról beszélünk, amikor a korábbi üzleti és állami funkciók elmosódnak, felügyeleti és megfigyelési, működési és szervezési területek válnak ellenőrizetlenné vagy kevésbé transzparenssé. Kérdése az információs jogok kezelése a big data környezetben (Pasquale, 2015). Többek között olyan területekre van hatással, mint a pénzügyek, az azonosítás vagy a reputáció.
 
Kaptár az eredeti kifejezés a méhek természetesen vagy mesterségesen épített lakhelyét jelöli, ahol az egyedek precíz összehangoltságban léteznek. Kitágítva metaforává a rovarok és ízeltlábúak kiemelt figyelmet kapnak egyes technológiai vagy médiaelméleti értelmezésekben, hiszen kolóniáik tervezetten működnek együtt a túlélés és az optimalizált élelmezés vagy szaporodás érdekében: szervezettségük mintaadó (Parikka, 2010). A kaptár-metafora egy olyan programozottnak, automatizáltnak látszó élettér-tervezésre és -működésre utal, melyben irányított és vezérelt feladatok írhatók le. Ahogyan a méhek vagy rovarok esetén valamennyi résztvevő egy magasabb szintű, szervezett működés része, éppúgy a több tízmilliós városok vagy az optimalizált szervezeti folyamatok is egy magasabb szintet szolgálnak, annak rendelődnek alá.
 
Kék óceán stratégiai megközelítés a digitális piacokon, melynek lényege, hogy azokra a területekre érdemes belépni, ahol még nem zajlik kiélezett verseny (Kim–Mauborgne, 2005). Új területek ugyanis mindig vannak. A metafora arra a száz évet áttekintő kutatásra épül, mely vállalatok sikertörténeteit hasonlította össze. Az eredmények szerint a pontosan körülírt, létező iparágak képviselik a vörös óceánt, míg a lehetőségek más területen a kék óceánt. Hogy mikor melyik óceánról beszélünk, adott kor függvénye. A mobiltelefonok gyártása vagy az okostelefon-alkalmazások fejlesztése korábban kék óceán kategória volt, ma már a vörös óceánhoz tartozik. Ahogy telítődnek a kék óceánok, egyre sötétebbé válik a színük, így lesznek vörös óceánok. Amíg valaki a kék óceánon evez, addig nem a konkurencia köti le az energiáit, így több lehetőség marad az innovációra – amíg a lépéselőny megmarad.
 
Globális aréna ahol küzdelem zajlik valamilyen közönség előtt, az a tér vagy hely arénává válik. A digitális környezetekre alkalmazott metafora ebből az alapjelentésből indul ki, s olyan változatokban jelenik meg, mint a közösségi hálózatok arénája (Dijck, 2013) vagy az új média és a társadalom találkozásában az intellektuális aréna (Silver, 2004). Globális arénáról beszélünk, ha a küzdőtéren olyan események zajlanak, melyeknek világszerte behálózott társadalmi és gazdasági következményei vannak, hatásai körbeérnek. A vállalatok és vállalkozások ezen a küzdőtéren vagy talpon maradnak, vagy ellenfeleik kerülnek ki győztesen. Az új médiának köszönhetően mindez látható, követhető formában zajlik.

Digitalizáció és új média

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 743 2

Mintha mindent megírt volna a szerző a digitális médiáról és az azzal érkezett új társadalomról. Ahogy látom, mindent meg is írt, vagy ha nem, én nem jöttem rá, mi az. Hihetetlenül szórakoztató, nagyon jól demonstráló, érdekes példákkal alátámasztott magyarázatok, amiket élmény olvasni. Intellektuálisan izgató könyv!

Heal Edina igazgató, Google Magyarország A kötet alapmű a digitális trendek áttekintéséhez és megértéséhez. Egyszerre ad muníciót több szakmának - az IT-tól a marketingig, az üzleti döntéshozástól a felsőoktatás-kutatásig és a művészetig. A szerző átfogó nemzetközi tapasztalatát kamatoztatja példáival és illusztrációival. Az olvasó végül egy hosszabb távon érvényes kötet birtokosa lehet a gyorsan változó trendek világában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feher-digitalizacio-es-uj-media//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave