Bernschütz Mária, Deés Szilvia, Kenéz András (szerk.)

Marketing esettanulmányok

Kihívások és megoldások a magyar piacon


6. Kérdések 2.

  1. Hogyan csökkenthető a vasúti kerékpárszállításból eredő kétoldalú kockázat?
  2. Jellemezd a vasúti kerékpárszállítás célcsoportját! Milyen márkastratégiát alakítanál ki a vasúti kerékpárszállításra?
  3. Milyen értékesítési csatornákon keresztül lehet vasúti menetjegyet és kerékpárjegyet vásárolni? Hogyan bővítenéd a lehetőségeket?
  4. Írj ki közbeszerzést a kerékpárszállítás marketingkommunikációjára! Készíts briefet a potenciális ügynökségek számára!
  5. Egy vasúttársaság egy adott vonalon naponta 14 vonatot közlekedtet oda és vissza. Jelenlegi kerékpárszállító kocsijai elöregedtek, és a főszezonban túl alacsony kapacitásúak (12 kerékpár/vonat), ezért fejlesztést tervez. Hány év alatt térül meg a beruházás, ha feltételezzük a következőket:
    1. Leggazdaságosabban régi poggyászkocsiból alakítható ki kerékpárszállító kocsi, ami kb. 22 millió forintba kerül, és 30 kerékpárkampó, továbbá 8 ülőhely létrehozását jelenti. Az átalakított kocsikat még 15 évig lehet üzemben tartani, karbantartási költsége és értékcsökkenése a műszaki szakértők szerint közel azonos a jelenleg közlekedő, kisebb kapacitású kocsik költségével, ezért a változó költségeket adottnak vesszük.
    2. A vonalon 6 szerelvény (vonategység) közlekedik, ezekkel biztosítják a 14 oda- és visszaindulást. A 6 szerelvény rendelkezésre állása elengedhetetlen, ezért egy szerelvény mindig a műhelyben van.
    3. A kerékpár-szállítási szolgáltatást átlagosan 308 utas veszi igénybe naponta az adott vonalon, főszezonban, a nyári menetrend szerinti időszakban június 16-tól augusztus 26-ig. A jegykiadás és ellenőrzés sajátosságaiból adódóan azt nem tudjuk, hogy egy adott utas melyik vonattal utazik. A frontszemélyzet jelentése szerint a vonatok mintegy 22%-ánál tapasztalható utaslemaradás, amely csak nagyon kivételes esetekben (hirtelen, szélsőségesen rosszra forduló időjárás) haladja meg a 10-15 főt.
    4. Az átlagos utazási távolságra a vasúttársaság 500 Ft-os áron értékesít kerékpárjegyet.
  6. A MÁV-START a kerékpárjegyek árából üzletpolitikai kedvezményt biztosíthat. Az átlagos utazási távolság kerékpárral 20 km, erre a távolságra (50 km távolságig) a viteldíj 235 Ft, a kedvezményes díjszabás szerint 175 Ft.
    1. A Weber-állandó szerint érzékelik-e a fogyasztók a kedvezményt?
    2. Tegyük fel, hogy az árcsökkentés hatására az értékesített kerékpárjegyek száma augusztus 16-án 310-ről 360-ra nő. A kereslet árrugalmassági együttható szerint megéri a kedvezményt nyújtani?
    3. Hogyan változna a vasúttársaság árbevétele?

Marketing esettanulmányok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 753 1

Egy esettanulmány-kötet megjelenésének sokan örülünk. Elsősorban mi, oktatók, hiszen az egyre szélesedő profilú, többszintű marketingoktatás nem képzelhető el a gyakorlati alkalmazásra történő felkészítés nélkül, s a saját tapasztalatokat kiegészítő minden új szituáció, problémaelemzés színesíti, bővíti tudásunkat. Ezen összeállítás nemcsak a tematikussága, az esetek strukturált bemutatása, részletes feldolgozása miatt érdemel elismerést, hanem a hozzá kapcsolt online felület miatt is, amelyen a kiegészítő tartalmak, a megoldási segédletek és a felhasználó oktatók közötti tapasztalatcsere lehetősége is újszerű, hasznos kezdeményezés. Az esetek életszerű kibontása, információtartalma, a megfogalmazott problémák és tanulságok - véleményem szerint - az adott vagy hasonló területeken dolgozó gyakorló szakemberek számára is hasznos impulzusokkal szolgálhatnak.

Piskóti István intézetigazgató

Miskolci Egyetem Marketing Intézet

Különösen elismerésre méltó, hogy nemcsak a tematikát illetően változatos a kötet, hanem a szerkesztők és a szerzők igyekezete jól láthatóan arra is irányult, hogy a tanulás különféle szintjein lévők se jöhessenek zavarba: mindenki a maga ismeretszintjén oldhasson meg marketingproblémákat. Könnyű szívvel ajánlhatom tehát ezt a könyvet minden rendű és rangú marketingtanulónak és marketingoktatónak. Az előző csoport is megtalálja a számára leginkább megfelelő szintet, az utóbbi csoport tagjai pedig valóban széles tematikából válogathatnak, így is javítva saját munkájuk színvonalát.

Fojtik János tanszékvezető

Pécsi Tudományegyetem KTK GTI Marketing tanszék

Régóta hiányzott már ez a könyv a marketingoktatásból! A szerzők nagy érdeme, hogy nemcsak aktuális, hanem kifejezetten magyarországi példákkal szolgálnak. A HVG, a MÁV-Start, az Országos Mentőszolgálat vagy éppen a Tokaj Kereskedőház és a többi eset garanciát jelent, hogy az olvasó izgalmas és inspiráló marketingkihívásokkal találkozik. Az egységes szerkezetű esettanulmányokban nem a levegőben lóg a gyakorlat, hanem összekapcsolódik a releváns elméletekkel. Igazi interaktív könyv: az esetek feldolgozásában kérdések segítenek az olvasónak, akinek gondolkodnia, számolnia és érvelnie kell - egyedül és csapatban is. Ajánlom minden marketinget tanulónak és marketinget oktatónak, valamint mindazoknak, akiknek szervezete piaci kihívásokkal küzd.

Papp-Váry Árpád intézetvezető

Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Marketing Intézet

Hivatkozás: https://mersz.hu/bernschutz-dees-kenez-marketing-esettanulmanyok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave