Kelló Éva (szerk.)

Coaching alapok és irányzatok


NLP megközelítésű coaching

  1. Melyek az NLP legfőbb előfeltevései?
    A térkép nem a terület. Az élményeknek szerkezetük van. A változékonyság lényeges. A viselkedés jó szándékú. Az ember nem azonos a viselkedésével. A kommunikáció azt jelenti, amit eredményezett.
  2. Miért hasznos a coachnak azt hinni, hogy az ember nem azonos a viselkedésével?
    Könnyebb segíteni, támogatni kliensét, ha nem azonosítja a viselkedésével, és csak annak megváltoztatására koncentrálnak (pl.: nem gondolja róla, hogy rossz vezető, azért mert hozott már „rossz” döntéseket).
  3. Hogyan tudja a coach felhasználni a szemmozgások mögötti törvényszerűséget?
    Ha a coach ismeri a szemmozgások mögötti törvényszerűséget, könnyebben teremt verbális és nonverbális rokonszenvet, hiszen érzékeli, hogy kliense milyen megjelenítő rendszerben (modalitásban) gondolkodik, és képes ahhoz csatlakozni. A nagy rutinnal rendelkező coachok még a szubmodalitásokat is érzékelik, hogy mekkora a felidézett kép, közeli vagy távoli, álló vagy mozgó.
  4. Mit ért az NLP a gondolkodás szerkezetén, és hogyan használható fel ez a coaching folyamatban?
    Az NLP a gondolkodás szerkezetén a gondolkodás építőelemeit: a modalitásokat és azok minőségi jellemzőit: a szubmodalitásokat érti. A modalitások érzékelési csatornák vagy más terminológiával megjelenítő rendszerek. Fajtái: Vizuális (képek), Auditív (hangok), Kinesztetikus (érzések), Olfaktorikus (illatok), Gusztatorikus (ízek). Röviden: VAKOG. Mindannyian képekben, hangokban és érzésekben gondolkodunk. Az egyes egyénre jellemző modalitások/szubmodalitások felismerése lényeges, mivel a szerkezet változtatásán keresztül érhető el a viselkedésbeli változás.
  5. Mi a rapport?
    A rapport tudattalan szinten létrejövő rokonszenv. A sikeres kommunikáció egyik alapja, amelyet az NLP-vel tudatosan is létre lehet hozni. Verbális és nonverbális szinten tudunk csatlakozni a másik személy viselkedési mintáihoz. Felhasználjuk szavait, mondatait, testtartását, gesztusait, még a légzését is átvehetjük. Ezáltal mélyebb szintű szimpátiát, megértést hozhatunk létre.
  6. Hogyan tud a coach kliense nyelvén beszélni?
    Miután a kliens által használt szavak, kifejezések, mondatszerkezet tükrözi gondolkodásának szerkezetét az adott pillanatban, a coach ezt felismerve elkezd az ő nyelvén beszélni. Ha a kliens éppen képekben gondolkodik, a coach is képekre utaló kifejezéseket használ (pl. „gondolja el” helyett „képzelje el”; „mondja el” helyett „vázolja fel”; „érzékeltesse” helyett „mutasson rá” stb.). Jelentősen felgyorsítja az információszerzést, és könnyebb motiválni a klienst a változásban.
  7. Mi az ökológia az NLP-ben? Milyen célt szolgál az ökológiai vizsgálat?
    Az ökológia az NLP-ben a változás következményeinek vizsgálata. A klienst érdemes a környezetével együtt integrált rendszerként kezelni. Az ökológiai vizsgálat célja, hogy a kívánt változás a kliens és egyben környezete javát szolgálja.
 

Coaching alapok és irányzatok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 761 6

A könyv elvitathatatlan módon hiánypótló mű mind hazai, mind nemzetközi vonatkozásban, a coachingot nyújtó és igénybe vevő szakemberek számára egyaránt. Legnagyobb értéke a különböző módszertanok rendszerezésében és lényegük gyakorlati szempontból történő megragadásában rejlik. Ezáltal a könyv számomra egyértelmű eligazodást nyújt a különböző módszertanok között, segítve az adott helyzetekhez leginkább illeszkedő megközelítések szakszerű és hatékony beazonosítását.

Megítélésem szerint kezdők és haladók, szakértők és a témával még ismerkedők számára egyaránt kötelező irodalom.

Ráczné Szőke Ildikó, HR ügyvezető igazgató, Raiffeisen Bank

Hiánypótló művet tart most Ön a kezében, amely hasznos forrás kezdő és haladó coachok, valamint a szakma iránt érdeklődők számára egyaránt. Hazai szakemberek szemszögéből ismerhetünk meg tíz jelentős coaching irányzatot, módszertant. E kiadvány jó példája a coaching szakma sokszínűségének, és bízom benne, hogy segít egymás értékeinek mélyebb megismerésében.

Hegedűs Dóra, a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének elnöke

Az elmúlt években bebizonyosodott számomra, hogy egy vállalat teljesítőképességét erősen befolyásolja az, hogyan képes tanulni a tapasztalataiból és építkezni az erősségeiből. Minél inkább hagyjuk, hogy tükröt mutassanak nekünk, annál inkább vagyunk készek a változásra. A coaching ebben segít nekem, nekünk. A könyv igazi navigátor azoknak, aki szeretnék megtalálni a számukra legközelebb álló coaching megközelítést.

Somorjai Éva, Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettes

Túlságosan zajos magány - szól Bohumil Hrabal kisregényének címe. Ez a látszólagos ellentmondás jellemzi a vezetők munkáját is. Az állandó, szűnni nem akaró magányosság érzés feloldásának igénye is hozzájárult a különböző coaching módszerek kialakulásához.

A könyv nagy értéke, szakmai és tudományos hitelességének záloga, az egymástól eltérő, de más-más forrásból, gyakran azonos helyekre megérkező módszertanok arányos bemutatása. A coaching és a különböző coaching módszerek iránti nyitottság, ami a könyv egyik fő üzenete, pedig segíthet ennek a zajos magánynak a megszüntetésében. Hogy nehogy úgy járjunk, mint Pepin bácsi…

Dr. habil Heidrich Balázs, dékán, intézetvezető, Budapesti Gazdasági Főiskola, Pénzügyi és Számviteli Kar, Menedzsment és Emberi Erőforrások Intézet

A kötetben szereplő irányzatok:

- Coaching alapok (szerző: Kelló Éva)

- Akcióközpontú coaching (szerző: Kiss György Ádám)

- Érték alapú (Appreciative Inquiry) coaching (szerző: Vásárhelyi Judit)

- Gestalt coaching (szerző: Dr. Erős Ilona)

- Megoldásközpontú brief coaching: A gyors kimozdítás művészete (szerző: Tegyi Enikő)

- NLP megközelítésű coaching (szerző: Dr. Stenger Györgyi)

- Ontlógiai coaching (szerző: Dr. Kollár József PhD és Dr. Kollárné Déri Krisztina)

- Rendszerszemléletű coaching (szerző: Dr. Bodó Péter)

- Szupervízió megközelítésű, reflektív coaching (szerző: Wiesner Erzsébet)

- Tranzakcióanalitikus coaching (szerző: Sari J. van Poelje)

- Wingwave coaching (szerző: Liptai Beáta)

Hivatkozás: https://mersz.hu/kello-coaching-alapok-es-iranyzatok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave