Boros Gábor (szerk.)

Filozófia


A természeti világ

A Phaidónban a formák elméletének fő tárgyalása egy általánosabb fejtegetésbe illeszkedik, mely sorra veszi, hogyan adhatunk magyarázatot az egyes dolgok „keletkezésére, létére és pusztulására” (96A–101C). 1. A természeti folyamatok magyarázatában hivatkozhatunk anyagokra és anyagi folyamatokra. Így például a növekedést magyarázhatjuk a táplálkozással, azzal, hogy a tápanyagban lévő anyagok a test hasonló anyagaihoz adódnak; a gondolkodásért felelőssé tehetjük a vért, az agyvelőt vagy valamelyik elemet; az égitestek mozgásáért pedig az aithért. 2. E mechanikus magyarázatok azonban nem a valódi okot adják meg. Ezt az emberi cselekvés analógiája is mutatja. Annak, hogy Szókratész a börtönben ülve várja kivégzését, Szókratész inai és csontjai nem okai, hanem csupán szükséges feltételei („ami nélkül az ok nem lehetne ok”), hiszen ezeket éppenséggel menekülésre is használhatná. A valódi ok az, hogy Szókratész jónak látja, hogy alávesse magát az athéniak ítéletének. A kozmoszt az Értelem (Núsz) kormányozza, még sokkal inkább, mint az embert. Ezért aztán a természeti folyamatok magyarázatában ugyanígy azt kell megjelölnünk valódi okként, amire jó az illető jelenség, ami a célja, funkciója. Például a Föld azért foglal helyet a kozmosz középső részén, mert így őrizheti meg stabilitását. Ezt a magyarázati módot újkori kifejezéssel célelvű vagy teleologikus magyarázatnak nevezzük. 3. Egy eltérő megközelítés szerint a dolgok tulajdonságait a formákban való részesedésükkel magyarázhatjuk. Platón a Phaidónban az utolsó magyarázattípusra összpontosít, és félreteszi a teleologikus magyarázat problémáját.

Filozófia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

Nyomtatott megjelenés éve: 2007

ISBN: 978 963 059 692 3

Az Akadémiai kézikönyvek Filozófia kötete az európai bölcselet történetének átfogó és részletes bemutatása; régóta vágyott, magas színvonalú alapmű érettségizők, középiskolai filozófia- és etikatanárok, egyetemi hallgatók és oktatók számára. A kézikönyv első, terjedelmesebb része az európai filozófia jelentős alakjait, iskoláit és áramlatait tekinti át a kezdetektől a 20. századig, történeti alapú megközelítésben, beleértve az adott korszakok filozófiájára ható külső tényezőket is. A második, rövidebb rész esszéi az egymástól elkülönülő kortárs irányzatok és filozófiák bemutatására összpontosítanak. A kötetet részletes tárgy- és névmutató egészíti ki. A filozófia ott volt az összes egyéb tudomány bölcsőjénél, és az újkor végéig magában foglalta az emberi tudás egységének ígéretét. Jelentősége az utóbbi évtizedekben újra nő, amit a szerteágazó szaktudományok sokaságának határterületein erősödő kompetenciája és aktivitása jelez. A főszerkesztő, Boros Gábor, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára és szerzőtársai ajánlása szerint a mű a filozófiával rendszeresen foglalkozókénál jóval tágabb körnek: a nagy sikerű sorozat, a Kémia, a Világirodalom, a Fizika, a Világtörténet stb. olvasóinak, a tudományok iránt nyitott és érdeklődő széles hazai közönségnek is szól.

Hivatkozás: https://mersz.hu/boros-filozofia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave