Sedley David N., Long Anthony A.

A hellenisztikus filozófusok


Lucretius 1.445–48276

(1) Az űrön és a testeken kívül tehát semmiféle harmadik önállóan létező szubsztancia nem maradhat a dolgok összességében: sem olyan, ami valamikor is az érzékelésünk alá eshet, sem olyan, amit az ember az értelem okoskodása útján ragadhat meg. (2) Mert látni fogod, hogy mindaz, amiről csak beszélhetünk, vagy e két dolog rögzített tulajdonsága,77 vagy pedig járuléka.78 (3) Rögzített tulajdonság az, amit semmiképp nem lehet eloldani és elválasztani a dologtól annak végzetes romlása nélkül; ilyen a kőnél a súly, a tűznél a meleg, a víznél a folyékonyság, valamennyi testnél a megérinthetőség, az űrnél pedig az érinthetetlenség. (4) Ezzel szemben a szolgaságot, a szegénységet és a gazdagságot, a szabadságot, a háborút, az egyetértést és minden mást, aminek a megjelenésével vagy távozásával a dolgok természete sértetlenül megmarad, jogosan szoktuk a dolgok járulékainak nevezni. (5) Hasonlóképpen az idő sem létezik önállóan: magukból a dolgokból származik annak érzékelése, hogy mi történt a múltban, mi az, ami jelen van, továbbá mi következik ezután. Nem szabad elfogadnunk, hogy bárki is érzékelné az időt önmagában, ha el van választva a dolgok mozgásától és csendes nyugalmától. (6) Továbbá, amikor azt mondják, hogy Helené elrablása és a trójai nép leigázása a háborúban: vannak,79 ügyelnünk kell, nehogy véletlenül annak elismerésére kényszerítsenek, hogy ezek a dolgok önállóan léteznek, minthogy azokat a nemzedékeket, amelyeknek ezek a járulékai voltak, már elragadta az idő visszafordíthatatlan múlása. Mert mindazt, ami megesett, vagy a földkerekség, vagy adott helyszínek járulékának mondhatjuk. Ezenfelül ha nem lett volna anyag a dolgok számára, sem hely és tér, amiben minden esemény végbemehet, akkor a Helené szépsége által Paris fríg keblében felszított izzó szerelmi tűz soha nem lobbantotta volna fel az ádáz háború fényes küzdelmeit, és nem borította volna lángba a trójai fellegvárat a faló, mely éjszaka görögöket ellett, anélkül, hogy a trójaiak észrevették volna. Úgyhogy beláthatod, hogy a megtörtént események nem önállóan állnak fenn és léteznek, mint a test, és nem is olyan módon beszélünk róluk, ahogyan az űr fennáll, hanem inkább úgy, hogy méltán nevezheted őket a test és ama hely járulékainak, ahol az egyes események végbemennek.80

A hellenisztikus filozófusok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 709 8

Anthony A. Long és David N. Sedley a hellenisztikus filozófia kutatásának legnagyobb tekintélyei közé tartozik. Forrásgyűjteményük az epikureizmus, a sztoicizmus, az akadémiai szkepticizmus és a pürrhónizmus legfontosabb forrásszövegeit vonultatja föl tematikus rendben, az egyes fejezetekhez tömör, ugyanakkor finom és mélyreható elemzéseket tartalmazó filozófiai kommentárt csatolva.

A hellenisztikus filozófusok alapmű: a forrásokat általánosan e kötet hivatkozási rendszere szerint idézik, Long és Sedley elemzései pedig a területen folyó új kutatások kiindulópontjául szolgálnak. A könyv jelen kiadásával a magyar olvasó első ízben kaphat átfogó képet a hellenisztikus filozófia forrásairól, fogalomkincséről és a korszakban létrejött kifinomult filozófiai elméletekről.

A magyar kiadás szerkesztője Bene László, fordítói Bárány István, Bene László, Böröczki Tamás, Brunner Ákos, Simon Attila és Szekeres Csilla. A kiegészítő bibliográfiát Brunner Ákos, Németh Attila és Veres Máté állította össze.

Hivatkozás: https://mersz.hu/long-sedley-a-hellenisztikus-filozofusok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave