Pléh Csaba

A lélek és a nyelv


A korai szókincs és a szótanulás elvei

A gyermek mentális szótárának folyamatos növekedése és kibontakozása igen termékeny kutatási téma. Az egyik sajátos kérdés a gyermek első szavainak problémája. A korai szókincset elemezve két érdekes sajátosságot figyelhetünk meg. Az egyik a szókincs tartalmával kapcsolatos. A gyermekek első szavai olyasmikre vonatkoznak, amelyek a napi életükben központi szerepet játszanak: a szülők neve, jellegzetes játékok neve, utalások a gondozással és táplálással kapcsolatos cselekvésekre. Ezen belül azonban egy igen határozott főnévi torzítás figyelhető meg. Az első szakaszban a főnevek száma sokszorosan felülmúlja az igék és a melléknevek számát. Különösen igaz ez a második életév második felében bekövetkező szókincsrobbanás után. Karl Bühler 1918-ban írta le először azt a meglepő fejlődési fordulatot, amikor a gyermek felfedezi, hogy mindennek neve van, ekkor pedig sokszorosára nő a szókincs elsajátítási sebessége. Hosszú időn keresztül napi több tucat új szó jelenik meg a gyermekek beszédében.

A lélek és a nyelv

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 681 7

Hogyan lesznek a hangokból szavak? Tényleg megértünk három szót másodpercenként? De akkor miért értjük félre egymást? Mert a pillanatnyi lelkiállapotunk alapján beszélünk? Mit hallunk a mondatok mögött? Mi a társalgás logikája? Hogyan bővítjük új szavakkal agyunk szótárát? Miért tanul meg egy kisgyerek olyan hamar beszélni? És egyáltalán: hogyan működik az agyunkban mindaz, amit beszédnek nevezünk? A Pont könyvek sorozat új darabja, A lélek és a nyelv érthető és logikus válaszokkal szolgál, határozott pontokat téve a kérdőjelek helyére.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-a-lelek-es-a-nyelv//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave