Pléh Csaba

A lélek és a nyelv


Leképezési alapelvek

Az egyik modell szerint a szavak elsajátításánál – ahogy összekapcsoljuk őket a tárgyak és cselekvések világával – sajátos, öröklött szervező elveket követünk, így a gyermek bizonyos preferenciákkal indul a nyelvelsajátítás folyamatában. Először Katherine Nelson (1973) fogalmazta meg azt az elvet, hogy a gyerekek első hipotézise az, hogy a környezetből hallott és főleg a gyakran ismételt szavak tárgyaknak felelnek meg. Úgy kell ezt elképzelni, mintha valami világfelfogásbeli kiindulópontjuk lenne. Ez az ontológiai kiindulópont, a tárgyak előtérbe kerülése eredményezné azt, hogy az első szavak hosszú időn keresztül megszámlálható köznevek lesznek.

A lélek és a nyelv

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 681 7

Hogyan lesznek a hangokból szavak? Tényleg megértünk három szót másodpercenként? De akkor miért értjük félre egymást? Mert a pillanatnyi lelkiállapotunk alapján beszélünk? Mit hallunk a mondatok mögött? Mi a társalgás logikája? Hogyan bővítjük új szavakkal agyunk szótárát? Miért tanul meg egy kisgyerek olyan hamar beszélni? És egyáltalán: hogyan működik az agyunkban mindaz, amit beszédnek nevezünk? A Pont könyvek sorozat új darabja, A lélek és a nyelv érthető és logikus válaszokkal szolgál, határozott pontokat téve a kérdőjelek helyére.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-a-lelek-es-a-nyelv//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave