References

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Albert, Á., Dóczi, B., & Tartsayné Németh, N. (2015). English pedagogical grammar. ELTE. Retrieved on 01 November 2022 from https://docplayer.hu/40186293-English-pedagogical-grammar.html

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ananiadou, K., & Rizza, C. (2010). ICT in initial teacher training: First findings and conclusions of an OECD study. In L. Gómez Chova, D. Martí Belenguer & I. Candel Torres (Eds), EDULEARN10 Proceedings: 2nd International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 5621–5632). International Association of Technology, Education and Development.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

APA [American Psychological Association]. (2019). Publication manual of the American Psychological Association: The official guide to APA style (7th edition). American Psychological Association.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Aşık, A., Köse, S., Ekşi, G. Y., Seferoğlu, G., Pereira, R., & Ekiert, M. (2020). ICT integration in English language teacher education: Insights from Turkey, Portugal and Poland. Computer Assisted Language Learning, 33(7), 708–731. https://doi.org/10.1080/09588221.2019.1588744

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Asztalos, R. (2015). The pedagogical purposes of the use of virtual learning environments and Web 2.0 tools in tertiary language teaching in a blended learning environment [Unpublished doctoral dissertation]. Eötvös Loránd University. Retrieved on 01 November 2022 from https://ppk.elte.hu/file/asztalos_reka_dissz.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Avalos. B. (2011). Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10–20. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Baralt, M. (2012). Coding qualitative data. In A. Mackey & S. M. Gass (Eds), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 222–244). Wiley-Blackwell.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bayne, S., & Ross, J. (2011). ‘Digital native’ and ‘digital immigrant’ discourses: A critique. In R. Land & S. Bayne (Eds), Digital difference: Perspectives on online learning (pp. 159–169). Sense Publishers.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bebell, D., Russell, M., & O’Dwyer, L. (2004). Measuring teachers’ technology uses: Why multiple-measures are more revealing. Journal of Research on Technology in Education, 37(1), 45–63. https://doi.org/10.1080/15391523.2004.10782425

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Becker, H. J. (1999). Internet use by teachers: Conditions of professional use and teacher-directed student use. Center for Research on Information Technology and Organizations.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

BECTA [British Educational Communications and Technology Agency]. (2003). Primary Schools: ICT and standards. Department for Education. Retrieved on 01 November 2022 from https://dera.ioe.ac.uk/1700/1/becta_2002_ictstandards_analysisreport.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Benini, S., & Murray, L. (2014). Challenging Prensky’s characterization of digital natives and digital immigrants in real-world classroom setting. In J. P. Guikema & L. Williams (Eds), Digital literacies in foreign and second language education (pp. 69–87). CALICO.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Benson, P. (2013). Learner autonomy. TESOL Quarterly, 47(4), 839–843. https://doi.org/10.1002/tesq.134

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Blume, C. (2020). Games people (don’t) play: An analysis of pre-service EFL teachers’ behaviours and beliefs regarding digital game-based language learning. Computer Assisted Language Learning, 33(1–2), 109–132. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1552599

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Boei, F., Dengerink, J., Geursen, J., Kools, Q., Koster, B., Lunenberg M., & Willemse, M. (2015). Supporting the professional development of teacher educators in a productive way. Journal of Education for Teaching, (41)4, 351–368. https://doi.org/10.1080/02607476.2015.1080403

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bueno-Alastuey, M. C., & Nemeth, K. (2020). Quizlet and podcasts: Effects on vocabulary acquisition. Computer Assisted Language Learning, 1–30. https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1802601

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chai, C. S., Koh, J. H. L., Tsai, C-C., & Tan, L. L. W. (2011). Modeling primary school pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT). Computers & Education, 57(1), 1184–1193. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.01.007

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chaikovska, O., & Zbaravska, L. (2020). The efficiency of Quizlet-based EFL vocabulary learning in preparing undergraduates for state English exam. Advanced Education, 14, 84–90. https://doi.org/10.20535/2410-8286.197808

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd edition). SAGE Publications.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. SAGE Publications.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Cruz-Jesus, F., Vicente, M. R., Bacao, F., & Oliveira, T. (2016). The education-related digital divide: An analysis for the EU-28. Computers in Human Behaviour, 56, 72–82. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.027

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csépes, I. (2019). Hogyan fejleszthető a tanárok nyelvtudásmérési és értékelési műveltsége? Az Erasmus+ TALE projekt tanulságai [How to facilitate language teachers’ assessment literacy? Lessons from the Erasmus+ TALE Project]. Modern Nyelvoktatás, 25(3–4), 136–155.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csépes, I. (2021). The evolving concept of (language) assessment literacy: Implications for teacher education. Central European Journal of Educational Research, 3(1), 120–130.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csizér, K., & Albert, Á. (2020). Egyéni különbségek kvalitatív kutatása a nyelvpedagógiában: nemzetközi folyóiratok szisztematikus szakirodalmi áttekintése [Investigation of individual differences in language pedagogy: Topical meta-analysis of international journals]. Magyar Pedagógia, 120(3), 203–227. https://doi.org/10.17670/MPed.2020.3.203

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csizér, K., & Tankó, Gy. (2017). English majors’ self-regulatory control strategy use in academic writing and its relation to L2 motivation. Applied Linguistics, 38(3), 386–404. https://doi.org/10.1093/applin/amv033

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csizér, K., Albert, Á., & Piniel, K. (2021). Néhány összefüggés a tanulói motivációról, autonómiáról, érzelmekről és az online angolórákkal kapcsolatos véleményekről: A digitális átállás három budapesti középiskolában 2020 tavaszán [Some correlations of learner motivation, autonomy, feelings and the opinions on EFL classes: Digital transformation in three secondary schools of Budapest in spring 2020]. In A. Buda & Gy. Molnár (Eds), Oktatás-Informatika-Pedagógia 2021 [Education-IT-Pedagogy 2021] (pp. 46–61). Debreceni Egyetem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Czeglédi, Cs., & Juhász, T. (2020). Digitális kompetencia a felsőfokú végzettségek körében [Digital competence of postgraduates]. Educatio, 29(2), 286–294. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.2.8

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Czirfusz, D., Misley, H., & Horváth, L. (2020). A digitális munkarend tapasztalatai a magyar közoktatásban [Experiences of digital education in the Hungarian public education]. Opus et Educatio. 7(3), 220–229.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Davies, B., & Ellison, L. (1997). School leadership for the 21st century: A competency and knowledge approach. Routledge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Davies, R. S. (2011). Understanding technology literacy: A framework for evaluating educational technology integration. TechTrends, 55(5), 45–52. https://doi.org/10.1007/s11528-011-0527-3

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 19(2), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

DESI [Digital Economy and Society Index]. (2020). Key indicators. European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dooly, M., & Sadler, R. (2013). Filling in the gaps: Linking theory and practice through telecollaboration in teacher education. ReCALL, 25(1), 4–29. https://doi.org/10.1017/S0958344012000237

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Lawrence Erlbaum Associates.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford University Press.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2012). How to design and analyze surveys in SLA research? In A. Mackey & S. M. Gass (Eds), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 74–94). Wiley-Blackwell.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Drent, M., & Meelissen, M. (2008). Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatively? Computers & Education, 51(1), 187–199. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.05.001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dringó-Horváth, I. (2020). Az oktatásinformatika mint fejlesztendő kulcskompetencia a felsőoktatásban – különös tekintettel a tanárképzésre [Digital competences for teachers as key competences to develop in higher education – with particular attention to teacher training]. Modern Nyelvoktatás, 26(3), 21–37.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dringó-Horváth, I., & Dombi, J. (2020). A digitális pedagógia tartalmi és módszertani megjelenése a pedagógus továbbképzésben [Course content and methodological representation of digital pedagogy in teacher training programmes]. Iskolakultúra, 30(12), 39–58.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dringó-Horváth, I., & Gonda, Zs. (2018). Tanárjelöltek IKT-kompetenciájának jellemzői és fejlesztési lehetőségei [The measurement of the ICT-competence in teacher training]. Training and Practice, 16(2), 21–48. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.2

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dringó-Horváth, I., & Menyhei, Zs. (2020). A nyelvkönyvpiac változásai – Nyelvkönyvcsaládokhoz kapcsolódó digitális tananyagok vizsgálata [Changes of the language coursebook market – Analysing digital materials connected to language coursebook families]. Új Pedagógiai Szemle, 70(1–2), 51–82.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dringó-Horváth, I., Dombi, J., Hülber, L., Menyei, Zs., M. Pintér, T., & Papp-Danka, A. (2020). Az oktatásinformatika módszertana a felsőoktatásban [The methodology of educational technology in university education]. Károli Gáspár University of the Reformed Church. Retrieved on 01 November 2022 from https://btk.kre.hu/images/ikt/oktatasinformatika_a_felsooktatasban.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dringó-Horváth, I., Dombi, J., Hülber, L., Menyei, Zs., M. Pintér, T., & Papp-Danka, A. (2021). Educational technology in higher education: Methodological considerations. Károli Gáspár University of the Reformed Church. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.researchgate.net/publication/356718662_Educational_Technology_in_Higher_Education_-_Methodological_Considerations

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ebadi, S., & Rahimi, M. (2019). Mediating EFL learners’ academic writing skills in online dynamic assessment using Google Docs. Computer Assisted Language Learning, 32(5–6), 527–555. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1527362

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eötvös Loránd Tudományegyetem. (n.d.) Pedagógiai-pszichológiai modul [Pedagogy and psychology module]. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.ppk.elte.hu/tanulmanyi/tantervek/tanarkepzes

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ercse, K., & Radó, P. (2019). A magyar közoktatásban zajló privatizáció és annak hatásai [Privatisation and its effects on Hungarian public education]. Iskolakultúra, 29(7), 8–49. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.7.8

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eszterházy Károly Catholic University. (n.d.). Angol nyelv és kultúra tanára szak mintatanterve [Course list of the teacher of EFL and culture programme]. Retrieved on 01 November 2022 from https://oktatas.uni-eszterhazy.hu/tik_kalauz/tikkalauz2015/units/ANG_FDR_O_L.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2002). eLearning: Designing tomorrow’s education: An interim report. European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/cult/20020603/sec(2002)236_2_en.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2015). Digital competences: Self-assessment grid. European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://cepis.org/app/uploads/2020/01/Doc.-12c.-CEPIS-position-on-Digital-Skills-Policies-Part-2.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2016). The European digital competence framework for citizens. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/00458

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2018). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Digital Education Action Plan. European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A22%3AFIN

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2019). 2nd survey of schools: ICT in education: Hungary country report. European Commission. https://doi.org/10.2759/76901

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2020). Education and training monitor 2020: Hungary. Publications Office of the European Union. Retrieved on 01 November 2022 from https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/63aabc75-2496-11eb-9d7e-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-171316678

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EU [European Union]. (2021). EU actions to address low digital skills. European Union. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/RW21_02/RW_Digital_skills_EN.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eurostat. (2020). International Standard Classification of Education (ISCED). European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_Standard_Classification_of_Education_(ISCED)#Implementation_of_ISCED_2011_.28levels_of_education.29

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eurydice. (2021). Magyarország: Az oktatási rendszer felépítése [Hungary: Structure of the education system]. European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/hungary/organisation-education-system-and-its-structure_hu

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fajt, B. (2021). Az iskolán kívül idegen nyelvű nyelvtanulói érdeklődési körök feltérképezése [Exploring language learners’ extramural English interests: a pilot study]. In E. Juhász, T. Kozma & P. Tóth (Eds), Héra évkönyvek VIII: Társadalmi innováció és tanulás a digitális korban [Hera annuals VIII: Innovation for society and learning in the digital era] (pp. 354–362). Debreceni Egyetemi Kiadó.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, I. (2017). Learner responsibility and homework quality in secondary EFL blending. Training and Practice, 15(1–2), 221–242. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.13

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, I. (2020a). A magyar közoktatásban tanító pedagógusok tapasztalatai a digitális munkarend idején IKT tudásszintjük tükrében: Egy kevert módszertanú kutatás eredményei a Covid-19 idején [Hungarian K12 teachers’ experiences with emergency remote teaching in light of their techno-pedagogical skills levels: A mixed-methods study amid Covid-19]. Magyar Pedagógia, 120(4), 299–325. https://doi.org/10.17670/MPed.2020.4.299

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, I. (2020b). Information and communications technology use of Hungarian English majors: A large-scale questionnaire study. Journal of Foreign Language Education and Technology, 5(2), 251–275.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, I. (2021). Information and communications technology (ICT) literacy of Hungarian English majors: A validation study. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 4(1), 31–39. https://doi.org/10.1556/2059.2020.00002

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, I. (2022). Profiling Hungarian K12 teachers based on their techno-pedagogical skills: State of affairs and development possibilities amid COVID-19. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 5(2), 111–124. https://doi.org/10.1556%2F2059.2022.00056

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, I., & Divéki, R. (2022). The role of continuous professional development workshops in the techno-pedagogical skills development of teacher trainers: A case study in the Hungarian university context during COVID-19. In J. LeLoup & P. Swanson (Eds), Handbook of research on effective online language teaching in a disruptive environment (pp. 201–220). IGI Global. https://doi.org/10.4018%2F978-1-7998-7720-2.ch011

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fekete, T., & Porkoláb, Á. (2020). Karanténpedagógia a magyar közoktatásban: A digitális oktatásra történő átállás eddigi tapasztalatairól [Quarantine pedagogy in the Hungarian public education: Experiences so far with the transformation to digital education]. Iskolakultúra, 30(9), 96–112. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.9.96

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fogó, S., & Antal, P. (2013). A pedagógus mesterség IKT alapjai [The ICT foundations of the teaching profession]. Líceum Kiadó. Retrieved on 01 November 2022 from http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/17-a-pedagogusmesterseg-ikt-alapjai_55e9c795380f7.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Friedman, D. A. (2012). How to collect and analyse qualitative data. In A. Mackey & S. M. Gass (Eds), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 180–200). Wiley-Blackwell.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fu, J. S. (2013). ICT in education: A critical literature review and its implications. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 9(1), 112–125.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Goktas, Y., Yildirim, S., & Yildirim, Z. (2009). Main barriers and possible enablers of ICTs integration into pre-service teacher education programs. Educational Technology & Society, 12(1), 193–204.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gorski, P. (2005). Education equity and the digital divide. Association for the Advancement of Computing in Education Journal, 13(1), 3–45.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Graham, C. B., Borup, J., & Smith, N. B. (2012). Using TPACK as a framework to understand teacher candidates’ technology integration decisions. Journal of Computer Assisted Language Learning, 28(6), 530–546. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00472.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hadijah, Pratolo, B. W., & Rondiyah. (2020). Interactive game “Kahoot!” as the media of students’ vocabulary assessment. Journal on English as a Foreign Language, 10(1), 84–102.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ham, S-H., & Cha, Y. (2009). Positioning education in the information society: The transnational diffusion of the information and communication technology curriculum. Comparative Education Review, 53(4), 535–557. https://doi.org/10.1086/603584

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Harris, J. (2005). Our agenda for technology integration: It’s time to choose. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(2), 116–122.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hegyi, Á., & Jagodics, B. (2020). Az okostelefon- és YouTube-használat, valamint a serdülők attitűd- és normarendszerének összefüggései az önértékeléssel és a diákok kiégésével: Serdülők online normarendszere [The relationship between smartphone- and YouTube-use, and teenagers’ attitude and norm systems with self-evaluation and learner burnout: Online norm system of teenagers]. Iskolakultúra, 30(12), 59–80.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Herczog, Cs., & Racsko, R. (2012). Hol tart a hazai médiaoktatás? A tizenévesek médiaműveltségének empirikus vizsgálata a tudatos médiahasználat és kritikus médiafogyasztás vonatkozásában [What has the national Media education achieved? Empirical research on the media awareness of teenagers considering their conscious and critical media consumption]. Oktatás–Informatika, 7. Retrieved on 01 November 2022 from http://www.oktatas-informatika.hu/2012/07/herczog-csilla-racsko-reka-hol-tart-a-hazai-mediaoktatas-a-tizenevesek-mediamuveltsegenek-empirikus-vizsgalata-a-tudatos-mediahasznalat-es-kritikus-mediafogyasztas-vonatkozasaban/

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hermann, Z., Horn, D., Varga, J., & Varga, K. (2021). Távoktatás a koronavírus-járvány idején [Distance education in times of the Coronavirus pandemic]. In K. Fazekas, I. Kónya & J. Krekó (Eds), Munkaerőpiaci tükör 2020 [Labour market mirror 2020] (pp. 224–232). Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, ELKH. Retrieved on 01 November 2022 from http://real.mtak.hu/136477/1/mt_2020_hun_224-232.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research and Development, 55, 223–252. https://doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hismanoglu, M. (2012a). Heralding and ICT environment in initial EFL teacher training programmes through a curricular innovation. Journal of Language Teaching Research, 3(1), 1–10.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hismanoglu, M. (2012b). Prospective EFL teachers’ perceptions of ICT integration: A study of distance higher education in Turkey. Educational Technology & Society, 15(1), 185–196.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hismanoglu, M. (2012c). The impact of curricular innovation on prospective EFL teachers’ attitudes towards ICT integration into language instruction. International Journal of Instruction, 5(1), 183–202.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause. Retrieved on 01 November 2022 from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Howe, N., & Strauss, N. (2000). Millennials rising: The next great generation. Vintage.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hsu, W. (2020). Can TED talk transcripts serve as extensive reading material for mid-frequency vocabulary learning? TEFLIN Journal, 31(2), 181–203.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hungarian Official Gazette [Magyar Közlöny]. (2011). 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról [The 2011/CCIV declaration on national higher education]. Retrieved on 01 November 2022 from https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100204.tv

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hungarian Official Gazette [Magyar Közlöny]. (2012). A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérõl és alkalmazásáról [On the release, implementation and administration of the National Curriculum]. Retrieved on 01 November 2022 from https://uj.jogtar.hu/login#doc/db/1/id/a1200110.kor

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hungarian Official Gazette [Magyar Közlöny]. (2013). A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről [On the common requirements of teacher education and on the outcome requirement of each teacher education programmes]. Retrieved on 01 November 2022 from https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hungarian Official Gazette [Magyar Közlöny]. (2020). A Kormány 5/2020. (I. 31.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról [The Government’s 5/2020. (I. 31.) declaration on modifying the 110/2012. (VI. 4.) Government declaration issuing, introducing, and implementing the National Curriculum]. Retrieved on 01 November 2022 from https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/3288b6548a740b9c8daf918a399a0bed1985db0f/megtekintes

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

ICTLP [International ICT Literacy Panel]. (2007). Digital transformation: A framework for ICT literacy: A report of the International ICT Literacy Panel. Educational Testing Service. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.ets.org/Media/Research/pdf/ICTREPORT.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Inayati, D., & Emaliana, I. (2017). The relationship among pre-service EFL teachers’ beliefs about language learning, pedagogical beliefs, and beliefs about ICT integration. Dinamika Ilmu, 17(1), 83–99. http://doi.org/10.21093/di.v17i1.638

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jenei, G., & Sváb, Á. (2021). Tanárok gyerekcipőben: Középiskolai tanárok informális és tapasztalati tanulása a digitális munkarendben [Teachers in the learners’ shoes: Informal and experimental learning of secondary teachers during remote teaching]. In A. Buda & Gy. Molnár (Eds), Oktatás-Informatika-Pedagógia 2021 [Education-IT-Pedagogy 2021] (pp. 91–118). Debreceni Egyetem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jung, I. (2005). ICT-pedagogy integration in teacher training: Application cases worldwide. Educational Technology & Society, 8(2), 94–101.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kaçar, I. G., & Fekete, I. (2021). Pedagogical insights into emergency remote teaching: A case study of a virtual collaboration project in the Turkish and Hungarian pre-service teacher education context. In J. Chen (Ed.), Emergency remote teaching: Voices from world language teachers and researchers (pp. 435–457). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84067-9_20

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kapsalis, G. D., Galani, A., & Tzafea, O. (2020). Kahoot! as a formative assessment tool in foreign language learning: A case study in Greek as an L2. Theory and Practice in Language Studies, 10(11), 1343–1350. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.1011.01

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Karel, K., Vermeulen, M., Kirschner, P. A., van Buuren, H., & Van Acker, F. (2013). Adopting the Integrative Model of Behaviour Prediction to explain teachers’ willingness to use ICT: a perspective for research on teachers’ ICT usage in pedagogical practices. Technology, Pedagogy and Education, 22(1), 55–71. https://doi.org/10.1080/1475939X.2012.754371

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary. (n.d.-a). Mintatanterv angol nyelv és kultúra tanára hallgatói számára [Course list of the teacher of EFL and culture programme]. Retrieved on 01 November 2022 from https://btk.kre.hu/index.php/osztatlan-tanari-mesterkepzesek/category/1085-angol-nyelv-es-kultura-tanara.html?download=2847:mintatanterv-angol-nyelv-es-kultura-tanara-hallgatoi-szamara-kozepiskolai-onallo-kepzesi-szakasz-10-2-feleves-52-4-kredit

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary. (n.d.-b). Mintatanterv osztatlan tanárképzésben résztvevő hallgatók számára [Course list of the one-tier teacher education programme]. Retrieved on 01 November 2022 from https://btk.kre.hu/index.php/osztatlan-tanari-mesterkepzesek/category/1090-tanarkepzesi-modul.html?download=2869:mintatanterv-osztatlan-tanarkepzesben-resztvevo-hallgatok-szamara-tanarkepzesi-modul-12-feleves-kepzesben

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Károly, K., & Homonnay, Z. (Eds). (2017). Mérési és értékelési módszerek az oktatásban és a pedagógusképzésben [Testing and assessment methods in teaching and teacher education]. ELTE Eötvös Kiadó. Retrieved on 01 November 2022 from http://www.eltereader.hu/media/2017/07/Diszciplinak_5_READER.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kárpáti, A. (2012). Informatikai „kereszttanterv”: A számítógéppel segített tanítás és tanulás új paradigmája [A new IT cross curriculum: The new paradigm of computer assisted teaching and learning]. Retrieved on 01 November 2022 from https://docplayer.hu/3079516-Informatikai-kereszttanterv-a-szamitogeppel-segitett-tanitas-es-tanulas-uj-paradigmaja.html

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kárpáti, A. (2014). ICT policy development: A comparative analysis through the Education Transformation Policy Guide. In A. Nádasi (Ed.), Agria Media 2014: XI. Információtechnikai és Oktatástechnológiai Konferencia és Kiállítás [Agria Media 2014: 11th info-technological and educational technological conference and exhibition] (pp. 86–109). Eszterházy Károly Főiskola. Retrieved on 01 November 2022 from http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/6070/1/90_113_K%C3%A1rp%C3%A1ti.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kárpáti, A., & Hunya, M. (2009). Kísérlet a tanárok IKT-kompetenciája Közös Európai Referenciakeretének kialakítására: A U-Teacher project I [Towards designing teachers’ ICT literacy Common European Framework: The U-teacher project I]. Új Pedagógiai Szemle, 59(2), 65–106. Retrieved on 01 November 2022 from https://ofi.oh.gov.hu/karpati-andrea-hunya-marta-kiserlet-tanarok-ikt-kompetenciaja-kozos-europai-referenciakeretenek-0

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kárpáti, A., Kis-Tóth, L., Racsko, R., & Antal, P. (2015). Mobil infokommunikációs eszközök a közoktatásban: Iskolai beválás-vizsgálatok [Mobile ICT devices in public education: On-site manifestation analysis]. Információs társadalom, 15(1), 7–25.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kelentrić, M., Helland, K., & Arstorp, A-T. (2017). Professional digital competence framework for teachers. The Norwegian Centre for ICT in Education. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.udir.no/globalassets/filer/in-english/pfdk_framework_en_low2.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kler, S. (2014). ICT integration in teaching and learning: Empowerment of education with technology. Issues and Ideas in Education, 2(2), 255–271. https://doi.org/10.15415/iie.2014.22019

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Koehler, M. J., Mishra, P., Kereluik, K., Shin, T. S., & Graham, C. R. (2014). The technological pedagogical content knowledge framework. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Elen, M. J. Bishop (Eds), Handbook of research on educational communications and technology (4th edition, pp. 101–111). Springer.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kóris, R., & Pál, Á. (2021). Fostering learners’ involvement in the assessment process during the COVID-19 pandemic: Perspectives of university language and communication teachers across the globe. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(5), 11–20. Retrieved 01 November 2022 from https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2491&context=jutlp

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kóris, R., Hernández-Nanclares, N., & Mato Díaz, F. J. (2020a). Virtual exchange for teaching EU economics: Building enriching international learning experiences for European students. In F. Helm & A. Beaven (Eds), Designing and implementing virtual exchange – a collection of case studies (pp. 93–103). https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.45.1118

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kóris, R., Mato-Díaz, F. J., & Hernández-Nanclares, N. (2021). From real to virtual mobility: Erasmus students’ transition to online learning amid the COVID-19 crisis. European Educational Research Journal, 20(4), 463–478. https://doi.org/10.1177/14749041211021247

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kóris, R., Oswal, S. K., & Palmer, Zs. B. (2020b). Internationalizing the communication classroom via technology and curricular strategy: Pedagogical takeaways from a three-way online collaboration project. In P. K. Turner, S. Bardhan, T. Q. Holden, & E. M. Mutua (Eds), Internationalizing the communication curriculum in an age of globalisation (pp. 235–242). Routledge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Korlat, S., Kollmayer, M., Holzer, J., Lüftenegger, M., Pelikan, E. R., Schober, B., & Spiel, C. (2021). Gender differences in digital learning during COVID-19: Competence beliefs, intrinsic value, learning engagement, and perceived teacher support. Frontiers in Psychology, 12, 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.637776

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Koster, B., Dengerink, J., Korthagen, F., & Lunenberg, M. (2008). Teacher educators working on their own professional development: Goals, activities and outcomes of a project for the professional development of teacher educators. Teachers and Teaching, 14(5–6), 567-587. https://doi.org/10.1080/13540600802571411

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kozma, R. B. (2008). Comparative analysis of policies for ICT in education. In J. Voogt & G. Knezek (Eds), International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 1083–1096). Springer.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kozma, R. B. (2011a). A framework for ICT policies to transform education. Transforming education: The power of ICT policies. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved on 01 November 2022 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000211842

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kozma, R. B. (2011b). The technological, economic, and social contexts for educational ICT policy. Transforming education: The power of ICT policies. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved on 01 November 2022 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000211842

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Krekó, P. (2021). Tömegparanoia 2.0: Összeesküvés-elméletek, álhírek és dezinformációk [Mass paranoia 2.0: Conspiracy theories, fake news and disinformation]. Athenaeum.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lajtai, Á. (2020). Hungarian EFL learners’ extramural contact with English. In R. Geld & S. L. Krevelj (Eds), UZRT 2018: Empirical studies in applied linguistics (pp. 128–149). FF Press.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Larson-Hall, J. (2012). How to run statistical analyses. In A. Mackey & S. M. Gass (Eds), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 245–274). Wiley-Blackwell.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lee, J. S. (2019). EFL students’ views of willingness to communicate in the extramural digital context. Computer Assisted Language Learning, 32(7), 692–712. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1535509

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lei, H., Xiong, Y., Chiu, M. M., Zhang, J., & Cai, Z. (2021). The relationship between ICT literacy and academic achievement among students: A meta-analysis. Children and Youth Services Review, 127. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106123

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lei, J., & Zhao, Y. (2007). Technology uses and student achievement: A longitudinal study. Computers & Education, 49(2), 284–296. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.06.013

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Levitt, H. M. (2019). Reporting standards for qualitative research in psychology: What are they, and why do we need them? In H. M. Levitt, Reporting qualitative research in psychology: How to meet APA style journal article reporting standards (pp. 3–18). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000121-001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Levy, D. (2020). Teaching effectively with Zoom: A practical guide to engage your students and help them learn [Zoom-tanterem: Módszertani kézikönyv a hatékony digitális oktatáshoz]. Geopen. Retrieved on 01 November 2022 from https://kifu.gov.hu/wp-content/uploads/2022/03/Zoom-tanterem.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lewis, T., & O’Dowd, R. (2016). Online intercultural exchange and foreign language learning: A systematic review. In R. O’Dowd & T. Lewis (Eds), Online intercultural exchange: Policy, pedagogy, practice (pp. 21–60). Routledge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lim, C. P. (2002). A theoretical framework for the study of ICT in schools: a proposal. British Journal of Educational Technology, 33(4), 411–421. https://doi.org/10.1111/1467-8535.00278

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Liu, J. (2009). A survey of EFL learners’ attitudes toward information and communication technologies. English Language Teaching, 2(4), 101–106. https://doi.org/10.5539/elt.v2n4p101

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Livingstone, S. (2012). Critical reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38, 9–24. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577938

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Love, M. (2020). How EFL teacher trainees in a TESOL graduate program integrate tools and platforms into teaching EAP. Teaching English with Technology, 20(5), 38–64.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lowther, D. L., Inan, F. A., Strahl, J. D., & Ross, S. M. (2008). Does technology integration “work” when key barriers are removed? Educational Media International, 45(3), 195–213. https://doi.org/10.1080/09523980802284317

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

M. Pintér, T. (2019). Digitális kompetenciák a felsőoktatásban [Digital competences in higher education]. Modern Nyelvoktatás, 25(1), 47–58.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

M. Pintér, T. (2021). Kereslet és kínálat: elmélkedés a bölcsészképzés digitális kompetenciáiról [Demand and supply: Digital competencies in Humanities]. Training and Practice, 19(1–2), 31–38. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.3

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Majó-Petri, Z., Szakál, P., & Görög, V. (2021). Karantén online oktatás a Szegedi Tudományegyetemen: Mit tapasztaltak a diákok? [Quarantine online education at the University of Szeged: What were learners’ perceptions?]. In A. Buda & Gy. Molnár (Eds), Oktatás-Informatika-Pedagógia 2021 [Education-IT-Pedagogy 2021] (pp. 170–183). Debreceni Egyetem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McArdle, K., & Coutts, N. (2010). Taking teachers’ continuous professional development (CPD) beyond reflection: Adding shared sense-making and collaborative engagement for professional renewal. Studies in Continuing Education, 32(3), 201–215. https://doi.org/10.1080/0158037X.2010.517994

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McDougall, A., & Jones, A. (2006). Theory and history, questions and methodology: Current and future issues in research into ICT in education. Technology, Pedagogy and Education, 15(3), 353–360. https://doi.org/10.1080/14759390600923915

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McGrath, J., Karabas, G., & Willis. J. (2011). From TPACK concept to TPACK practice: An analysis of the suitability and usefulness of the concept as a guide in the real world of teacher development. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 7(1), 1–23.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McKenzie, J. (2001). How teachers learn technology best. From Now On, 10(6). Retrieved on 01 November 2022 from http://www.fno.org/mar01/howlearn.html

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

MDOS. (2016). Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája [The Digital Educational Strategy of Hungary]. Magyarország Kormánya. Retrieved on 01 November 2022 from https://digitalisjoletprogram.hu/files/55/8c/558c2bb47626ccb966050debb69f600e.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mei, B. (2019). Preparing preservice EFL teachers for CALL normalisation: A technology acceptance perspective. System, 83, 13–24. https://doi.org/10.1016/j.system.2019.02.011

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mei, B., Brown, G. T. L., & Teo, T. (2017). Toward an understanding of preservice English as a foreign language teachers’ acceptance of computer-assisted language learning 2.0 in the People’s Republic of China. Journal of Educational Computing Research, 56(1), 1–31. https://doi.org/10.1177/0735633117700144

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Molnár, Gy. (2011). Az információs-kommunikációs technológiák hatása a tanulásra és oktatásra [The effects of ICT on learning and teaching]. Magyar Tudomány, 9, 1038–1047.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Molnár, Gy., Hódi, Á., Ökördi, R., & Mokri, D. (2021). A koronavírus-járvány okozta rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén [The effects of the Covid-19-triggered emergency education on grade two to eight students’ knowledge and competences respective of reading comprehension, mathematics, and sciences]. Iskolakultúra, 31(2), 3–22. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.3

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Molnár, Gy., Turcsányi-Szabó, M., & Kárpáti, A. (2020). Digitális forradalom az oktatásban – Perspektívák és dilemmák [Digital revolution in education – Perspectives and dilemmas]. Magyar Tudomány, 181(1), 56–67. https://doi.org/10.1556/2065.181.2020.1.6

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Monacis, L., Limone, P., Ceglie, F., Tanucci, G., & Sinatra, M. (2019). Exploring individual differences among teachers’ ICT acceptance: A path model and the role of experience. Human Technology, 15(2), 279–292. https://doi.org/10.17011/ht/urn.201906123159

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Morgan, R., Baker, P., Griffith, D. M., Klein, S. L., Logie, C. H., Mwiine, A. A., Scheim, A. I., Shapiro, J. R., Smith, J., Wenham, C., & White, A. (2021). Beyond a zero-sum-game: How does the impact of COVID-19 vary by gender? Frontiers in Sociology, 6, 1–11. https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.650729

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mossberger, K., Tolbert, C. J., & McNeal, R. S. (2008). Digital citizenship: The internet, society, and participation. MIT.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Murphy, C., & Greenwood, L. (1998). Effective integration of information and communications technology in teacher education. Journal of Information Technology for Teacher Education, 7(3), 413–429. https://doi.org/10.1080/14759399800200039

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nahalka, I. (2021). Koronavírus és oktatáspolitika [Coronavirus and educational policy]. Educacio, 30(1), 22–35. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.2

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

O’Dowd, R. (2013). Telecollaborative networks in university education: Overcoming barriers to integration. Internet and Higher Education, 18, 47–53. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.02.001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

O’Dowd, R., Sauro, S., & Spector-Cohen, E. (2020). The role of pedagogical mentoring in virtual exchange. TESOL Quarterly, 54(1), 146–172. https://doi.org/10.1002/tesq.543

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

O’Leary, Z. (2017). The essential guide to doing your research project (3rd edition). SAGE Publications.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Öveges, E., & Csizér, K. (Eds). (2018). Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról: Kutatási jelentés [Research into the framework and effectiveness of foreign language instruction in Hungarian public education: A report]. Oktatási Hivatal. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_jelentes_2018.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pannon University. (n.d.). A tanárképzési (pedagógiai – pszichológiai) modul témakörei [Course list of the teacher education (pedagogy and psychology) module]. Retrieved on 01 November 2022 from https://tanarkepzoweb.mftk.uni-pannon.hu/images/docman-files/files/TK_Z%C3%A1r%C3%B3vizsga/TK_z%C3%A1r%C3%B3vizsga_osztatlan/osztatlan_2019.0405_Pedag%C3%B3gia_Pszichol%C3%B3gia_blokk_z%C3%A1r%C3%B3vizsgat%C3%A9telei_v%C3%A9gleges.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Papp-Danka, A. (2013). Digitális bennszülött vagy digitális állampolgár? [Digital native or digital citizen?]. In J. Ollé, D. Lévai, K. Domonkos, O. Szabó, A. Papp-Danka, D. Czirfusz, L. Habók, R. Tóth, A. Takács & I. Dobó, Digitális állampolgárság az információs társadalomban [Digital citizenship in the information society] (pp. 33–41). ELTE Eötvös Kiadó.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Park, M., & Son, J-B. (2020). Pre-service EFL teachers’ readiness in computer-assisted language learning and teaching. Asia Pacific Journal of Education, 1–15. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1815649

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pásztor, J., & Bak, G. (2020). Digital divide – A technological generation gap. In F-B. Pál (Ed.), MEB – Proceedings of the 18th International Conference on Management, Enterprise, Benchmarking (pp. 158–168). Óbuda University.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pázmány Péter Catholic University. (n.d.-a). Angol nyelv és kultúra tanára [Teacher of EFL and culture]. Retrieved on 01 November 2022 from https://btk.ppke.hu/uploads/articles/2433395/file/BONP-KAN12-2021-H(1).xlsx

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pázmány Péter Catholic University. (n.d.-b). Tanári felkészítés az osztatlan tanárképzésben [Teacher education in the one-tier system]. Retrieved on 01 November 2022 from https://btk.ppke.hu/uploads/articles/2433395/file/BONP-XTA12-2021-H.xlsx

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37, 163–178. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00045-8

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pelgrum, W. J., & Anderson, R. (2001). ICT and the emerging paradigm for life-long learning (2nd ed.). IEA.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Peters, M. A., Rizvi, F., Gibbs, P., Gorur, R., Hong, M., Hwang, Y., Zipin, L., Brennan, M., Robertson, S., Quay, J., Malbon, J., Taglietti, D., Barnett, R., Chengbing, W., McLaren, P., Apple, R., Papastephanou, M., Burbules, N., Jackson, … Misiaszek, L. (2020). Reimagining the new pedagogical possibilities for universities post-Covid-19. Educational Philosophy and Theory, 1–44. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1777655

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5). Retrieved on 01 November 2022 from https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Prievara, D. K. (2016). Iskoláskorúak problémás mértékű internethasználatának következményei és megelőzési lehetőségei [The consequences and prevention opportunities of problematic internet use among schoolchildren]. Magyar Pedagógia, 116(2), 151–169. https://doi.org/10.17670/MPed.2016.2.151

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Puspita, D., & Amelia, D. (2020). Ted-talk: A supplement material to promote students’ autonomy in listening. ELTIN Journal, 8(2), 91–102.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Qin, C., & Zhao, S. (2011). Pedagogical reasoning on the integration of ICT and English Teaching. International Proceedings of Computer Science and Information Technology, 10, 114–117. Retrieved on 01 November 2022 from http://www.ipcsit.com/vol10/21-ICMSC2011S10007.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Rahimi, M., & Miri, S. S. (2014). The impact of mobile dictionary use on language learning. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 98, 1469–1474.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Redecker, C. (2017a). Assessing educators’ digital competence. European Commission. Retrieved on 01 November 2022 from https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107466/pdf_digcomedu_a4_final.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Redecker, C. (2017b). European framework for the digital competence of educators. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/178382

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Révész, A. (2012). Coding second language data validly and reliably. In A. Mackey & S. M. Gass (Eds), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 203–221). Wiley-Blackwell.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Russell, M., Bebell, D., O’Dwyer, L., & O’Connor, K. (2003). Examining teacher technology use: Implications for preservice and inservice teacher preparation. Journal of Teacher Education, 54(4), 297–310. https://doi.org/10.1177/0022487103255985

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ryu, E. (2011). Effects of skewness and kurtosis on normal-theory based maximum likelihood test statistic in multilevel structural equation modelling. Behavior Research Methods, 43(4), 1066–1074. https://doi.org/10.3758/s13428-011-0115-7

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sáfrány, J. (2021). Az online oktatás szorongást növelő és csökkentő faktorai [Anxiety raising and lowering factors of online education]. In A. Buda & Gy. Molnár (Eds), Oktatás-Informatika-Pedagógia 2021 [Education-IT-Pedagogy 2021] (pp. 237–251). Debreceni Egyetem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sáinz, M., Pálmen, R., & García-Ciesta, S. (2012). Parental and secondary school teachers’ perceptions of ICT professionals, gender differences and their role in the choice of studies. Sex Roles, 66, 235–249. https://doi.org/10.1007/s11199-011-0055-9

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sallai, Gy. (2012). Defining infocommunications and related terms. Acta Polytechnica Hungarica, 9(6), 5–15.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103–112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.010

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Schmidt, D. A, Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. (2009). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123–149. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782544

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Selinger, M. (2001). Learning information and communications technology skills and the subject context of the learning. Journal of Information Technology for Teacher Education, 10(1–2), 143–156. https://doi.org/10.1080/14759390100200108

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Shulman, L. E. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Research, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Simon, K., & Kollárová, K. (2015). Blending with Edmodo: The application of blended learning in a listening and speaking skills development course. In M. Lehmann, R. Lugossy & J. Horváth (Eds), UPRT 2015: Empirical Studies in English Applied Linguistics (pp. 193–217). Lingua Franca Csoport.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Simon, K. (2014). To e or not to e? Students’ e-learning needs and habits at the Institute of English Studies at the University of Pécs. In S. L. Krevelj & J. M. Djigunović (Eds), UZRT 2014: Empirical studies in applied linguistics (pp. 110–119). FF Press.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Simon, K. (2016). Blending is trending: Applying blended learning to meet EFL students’ language needs in listening and speaking skills development [Unpublished doctoral dissertation]. University of Pécs. Retrieved on 01 November 2022 from https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/23336/simon-krisztian-phd-2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Simon, K. (2018). Face-to-face + online = success? What I learned from designing modular blended learning listening and speaking skills development courses at the University of Pécs. In R. Geld & S. L. Krevelj (Eds), UZRT 2018: Empirical studies in applied linguistics (pp. 107–127). FF Press.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Somekh, B. (2007). Pedagogy and learning with ICT: Researching the art of innovation. Routledge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sundqvist, P. (2009). Extramural English matters: Out of school English and its impact on Swedish ninth graders’ oral proficiency and vocabulary [Unpublished doctoral dissertation]. Karlstad University. Retrieved on 01 November 2022 from http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:275141/FULLTEXT03.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sundqvist, P., & Sylvén, L. K. (2016). Extramural English in teaching and learning: From theory and research to practice. Palgrave Macmillan.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sutherland, R., Armstrong, V., Barnes, S., Brawn, R., Breeze, N., Gall, M., Matthewman, S., Olivero, F., Taylor, A., Triggs, P., Wishart, J., & John, P. (2004). Transforming teaching and learning: embedding ICT into everyday classroom practices. Journal of Computer Assisted Learning, 20(6), 413–425. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2004.00104.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Szabó, É. (2008). How do Hungarian teachers of English plan? A qualitative study [Unpublished doctoral dissertation]. Eötvös Loránd University. Retrieved on 01 November 2022 from http://ppk.elte.hu/file/phd_2008_szabo_eva.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Szabó, É. (2015). Az óratervezés az angoltanítás szakirodalmában és magyarországi angoltanárok gyakorlatában [Lesson planning in the professional discourse of TEFL, and in the practices of EFL teachers]. In K. Baditzné Pálvölgyi, É. Szabó, R. Szentgyörgyi (Eds), Tanóratervezés és tanórakutatás [Lesson planning and lesson research], pp. 28–45. Eötvös Loránd Tudományegyetem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Szabó, É. (2019). A hallás utáni értés fejlesztése idegen nyelven [Developing foreign language listening skills]. In Á. Antalné Szabó, Zs. Gonda, É. Major, J. Raátz, É. Szabó (Eds), A szövegértés mint tanulási képesség fejlesztése [The development of comprehension skills as a study competence], pp. 97–118. Eötvös Loránd Tudományegyetem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Székelyi, M., & Barna, I. (2002). Túlélőkészlet az SPSS-hez: Többváltozós elemzési technikákról társadalomkutatók számára [Survival kit for SPSS: Inferential statistical analyses for researchers of social sciences]. Typotex Kiadó.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tapscott, D. (1999). Growing up digital: The rise of the net generation. McGraw-Hill.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tartsayné Németh, N. (2012). Using information and communication technologies in Hungarian teacher training courses: The role of the facilitator [Unpublished doctoral dissertation]. Eötvös Loránd University. Retrieved on 01 November 2022 from https://ppk.elte.hu/file/tartsay_nora_dissz.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tezci, E. (2011). Factors that influence pre-service teachers’ ICT usage in education. European Journal of Teacher Education, 34(4), 483–499. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.587116

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tondeur, J., Petko, D., Christensen, R., Drossel, K., Starkey, L., Knezek, G., & Schmidt-Crawford, D. A. (2021). Quality criteria for conceptual technology integration models in education: Bridging research and practice. Educational Technology Research and Development. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09911-0

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tondeur, J., Roblin, N. P., van Braak, J., Voogt, J., & Prestridge, S. (2016). Preparing beginning teachers for technology integration in education: ready for take-off? Technology, Pedagogy and Education, 26(2), 1–21. https://doi.org/10.1080/1475939X.2016.1193556

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2007a). Curricula and the use of ICT in education: Two worlds apart? British Journal of Educational Technology, 38(6), 962–976. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00680.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tondeur, J., van Keer, H., van Braak, J., & Valcke, M. (2007b). ICT integration in the classroom: Challenging the potential of a school policy. Computers & Education, 51(1), 212–223. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.05.003

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tongori, Á. (2012). Az IKT műveltség fogalmi keretének változása [The changing theoretical framework of ICT literacy]. Iskolakultúra, 22(11), 34–47.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tongori, Á. (2018). Measuring ICT literacy among grade 5-11 students: Confidence in accessing information [Unpublished doctoral dissertation]. Szegedi Tudományegyetem. Retrieved on 01 November 2022 from http://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/9985/1/Phd_dissertation.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tongori, Á., & Molnár, Gy. (2018). Az interneten való böngészés hatékonyságának vizsgálata 6–11. évfolyamos diákok körében [Measuring the effectiveness of browsing the internet among sixth- to eleventh-grade students]. Magyar Pedagógia, 118(2), 105–132. https://doi.org/10.17670/MPed.2018.2.105

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tóth-Mózer, Sz. (2014). Digitális nemzedék a tanulási folyamatban: Középiskolások internethasználati és tanulási preferenciái, énképe és digitális kompetenciája [The digital generation in learning processes: Internet use, learning preferences, self-image and digital competences of secondary students] [Unpublished doctoral dissertation]. Eötvös Loránd University. Retrieved on 01 November 2022 from https://ppk.elte.hu/file/toth-mozer_szilvia_dissz.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tóth-Mózer, Sz., & Kárpáti, A. (2016). A digitális kompetencia kognitív dimenziója és összefüggésrendszere egy empirikus kutatás tükrében [The cognitive dimension and context of digital competence: An empirical study]. Magyar Pedagógia, 116(2), 121–150. https://doi.org/10.17670/MPed.2016.2.121

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tsai, C-C., & Chai, C-S. (2012). The “third”-order barrier for technology-integration instruction: Implications for teacher education. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6), 1057–1060.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

University of Debrecen. (n.d.). Pedagógiai-pszichológiai modul tanterve [Course list of the pedagogy and psychology module]. Retrieved on 01 November 2022 from https://tanarkepzes.unideb.hu/hu/node/275

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Venezky, R. L., & Davis, C. (2002). Quo vademus? The transformation of schooling in a networked world. OECD’ Centre for Educational Research and Innovation. Retrieved on 01 November 2022 from https://www.oecd.org/education/research/2073054.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80–91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vogt, K., Tsagari, D., Csépes, I., Green, A., & Sifakis, N. (2020). Linking learners’ perspectives on language assessment practices to Teachers’ Assessment Literacy Enhancement (TALE): Insights from four European countries. Language Assessment Quarterly, 17(4), 410–433. https://doi.org/10.1080/15434303.2020.1776714

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Voogt, J., & Pelgrum, H. (2005). ICT and curriculum change. Human Technology, 1(2), 157–175.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., & Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for citizens: Update phase 1: The conceptual reference model. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/11517

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wang, X., Jacob, W. J., Blakesley, C. C., Xiong, W., Ye, H., Xu, S., & Lu, F. (2020). Optimal professional development ICT training initiatives at flagship universities. Education and Information Technologies, 25, 4397–4416. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10154-y

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wardrip, P. S., Gomez, L. M., & Gomez, K. (2015). We modify each other’s lessons: The role of literacy work circles in developing professional community. Teacher Development, 19(4), 445–460. https://doi.org/10.1080/13664530.2015.1051186

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wentworth, N., Graham, C. R., & Tripp, T. (2008). Development of teaching and technology integration: Focus on pedagogy. Computers in the Schools, 25(1–2), 64–80. https://doi.org/10.1080/07380560802157782

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

White, G. (2008). ICT trends in education. Australian Council for Educational Research. Retrieved on 01 November 2022 from https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=digital_learning

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Xu, W., & Zammit, K. (2020). Applying thematic analysis to education: A hybrid approach to interpreting data in practitioner research. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1–9. https://doi.org/10.1177/1609406920918810

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Yürük, N. (2020). Using Kahoot as a skill improvement technique in pronunciation. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(1), 137–153.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social-cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner (Eds), Handbook of self-regulation (pp. 13–39). Academic.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave