Cseke Ákos

A középkor és az esztétika


„Tota pulchra es amica mea”

A másik szépsége: az Énekek éneke talán legdöntőbb tapasztalata ez. A mindenkori szerelem igézetéről is szó van persze, de mégis a szépségtapasztalat kimondásának és megosztásának igézete tűnik inkább alapvetőnek, melyet az én megoszt a másikkal, a férfi a nővel és a nő a férfivel, és amely, legalábbis az Énekek énekében, a nyelv legígéretesebb lehetősége: míg a Teremtés könyvében az első emberpár azért kapja a nyelvet Istentől, hogy nevet adjon az élőlényeknek, elnevezze őket, itt az élőlények, az állatok és növények a másik, a szerelmes szépségének dicséretére és megnevezésére szolgálnak, velük és általuk írja le a férfi a nőt és a nő a férfit; nem véletlen, hogy az „olyan, mint” héber – igei – kifejezés (dama) az Énekek éneke rövid könyvében viszonylag gyakran, ötször szerepel, míg a héber Bibliában összesen harmincszor.836 A beszéd, a szó itt nem alkot a teremtő Logosz értelmében, hanem mindig újrateremti a valóságot, a szerelmet magát, és ígéretesebbé teszi édességét, felszítja a vágyat; és ez annál nagyobb hatással van az olvasóra, hogy az Énekek énekéből hiányzik a narrátor, nincs egy harmadik, semleges nézőpont, mely elmeséli és kommentálja a történteket, hanem mi csak egy dialógus töredékeit látjuk, a szerelem apró történéseit ismerjük meg és a szerelmesek egymást szólító, dicsérő, egymásnak kedveskedő szavait.837


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 132 5

A középkori esztétikának szentelt tanulmányok a 19. század második felétől fogva egyre nagyobb helyet foglalnak el az esztétikatörténeti kutatásokban, magyarul azonban még soha nem jelent meg egy kifejezetten ennek a kérdésnek szentelt összefoglaló munka. Cseke Ákos könyve ebben a tekintetben hiánypótló mű. A középkor és az esztétika ugyanakkor nem pusztán az ebben a témában született külföldi szakirodalom ismertetésére vállalkozik, hanem a szakirodalom közmegegyezésen alapuló belátásainak újragondolását is elvégzi. A könyv többek között a következő kérdésekre keresi a választ: Milyen szerepet tölt be a művészet és a szépség a középkori gondolkodásban? Mennyiben módosítja - vagy inkább ássa alá - a középkori szerzők tanulmányozása a modern esztétikai tapasztalatot? Mit jelent a szépséget észlelni a világban és önmagamban? Létezik-e érzékfeletti szépség? És vajon szép-e a szerelmes, széppé tesz-e a szeretet, a szerelem világa? A könyv többek között Tertullianus, Ágoston, Eriugena, Clairvaux-i Bernát, Bonaventura, Aquinói Tamás, Eckhart mester és Dante egy-egy szövegét elemzi és mutatja be az esztétika történeti vizsgálatának szempontjából.

Hivatkozás: https://mersz.hu/cseke-a-kozepkor-es-az-esztetika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave