Rajeczky Benjamin (szerk.)

Magyarország zenetörténete I.

Középkor


Az anyanyelvű népének

A legrégibb, magyar nyelvű kottás följegyzések nem régebbről, mint a 16. század elejéről származnak. A Nádor-kódex (1508)1401három énekéről van szó. Mindhárom szövege latin kanció fordítása. Az első és harmadik latin szövegét maga a kódex is megadja; a másodikét – és csak ezét! – külföldről ismerjük. Verselésüket illetően feltűnő az a szótagszám-szabadság, -ingadozás, mely ugyanazon ének versszakai között, de a magyar és a latin változat viszonyában is jelentkezik. Az ilyen szabályozatlanságot – más esetekben – az irodalomtörténészek sokáig a szöveg énekelt volta elleni érvként kezelték.1402Mint éppen e kottás feljegyzés tanúsítja, ez nem lehet érv az énekelhetőség ellen;1403a dallam és a változó sorhosszúságú szöveg összeillesztése a középkorban és a 16. század későbbi évtizedeiben még begyakorlott technikának számított.1404

Magyarország zenetörténete I.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 040 3

Az ​őstörténeti bevezetőt követően középkori zenekultúránk szorosan vett zenei forrásait – a szerény kezdemények után – a sorozat első kötete hatalmas gregorián és kisebb, de újdonságában jelentős többszólamú emlékek feldolgozásával tárja fel. Bemutatja név szerint ismeretlen, de műveik alapján szakavatott hazai mestereink figyelemre méltó kompozícióit, valamint káptalani iskoláinknak nyugati mérce szerint is magas színvonalú zeneoktatását; ennek szemmel látható párhuzamaként egy sajátos magyar gregorián hangjegyírás többszázados történetével is megismerteti az olvasót.

A királyi udvar és a városok zenei adatai az európai középkor társadalmi életének zenei megnyilvánulásaiban találják meg értelmező párhuzamaikat (ideszámítva az egész kontinensen otthonos vándorzenészek működését); ezekhez természetes módon simult a külföldön tevékeny magyar muzsikusok szereplése is.

Kodály Zoltán elgondolásához híven a népzene hátteréből válik ki plasztikusan Magyarország zenetörténetének minden adatolható eseménye. A kötet első ízben kísérli meg ennek a háttérnek konkrét, a középkorba utalható dallamokkal való bemutatását.

A zenei illusztrációk természetesen elsősorban hangjegyes dallampéldák és hangjegyírás-történeti dokumentumok. A művészettörténet ismert példái közül a hangszertípusok ábrázolásai segítenek hozzá a középkori zene elképzeléséhez.

Hivatkozás: https://mersz.hu/rajeczky-magyarorszag-zenetortenete-i//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave