D. Molnár Éva

Tudatos fejlődés

Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata


Funkcionális elméleti megközelítések

A funkcionális szempontú megközelítés az önszabályozásban szerepet játszó készségeket, képességeket működésük és hatásuk alapján vizsgálja (Kuhl–Fuhrmann, 1998). Kuhl (2000b) a hagyományos tartalomalapú megközelítés és a funkcionális nézőpont közötti különbséget a kudarccal való megküzdés folyamatával írja le. Valamilyen kudarc során az emberek nagy része elveszíti motiváltságát, és depresszív viselkedést mutat. A hagyományos, tartalomalapú magyarázata ennek az, hogy a motivációs probléma a saját képességeink negatív megítélésének következménye. Ezzel szemben a funkcionális alapú megközelítés szerint a negatív megítélés és motiváció inkább következménye, mint okozója annak a viselkedésnek, amit kudarc esetén mutatunk. Hiszen a negatív, pesszimista viselkedés inkább kudarc után jelentkezik, és nem előtte mutatnak az emberek tehetetlenséget és depresszív magatartást. A tehetetlenség és a gyenge önszabályozás a funkcionális paradigma szempontjából rossz emóciós kontroll, a motiválatlanság rossz kezelése, a váratlan események nem hatékony értékelése és feldolgozása. Az elmélet képviselői szerint a magas önhatékonyság és erős motiváció nem elegendő a sikerhez, szükség van a hatékonyan működő önszabályozás képességére is (Kuhl, 2000b).

Tudatos fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 047 2

A legtöbb embernek van valamilyen elképzelése a tanulásról, ami főként saját tapasztalatából ered. Azonban a tanulással töltött idő nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán tud tanulni. A hatékony tanulás egyik fontos feltétele az önszabályozás, ami megfelelő tanulási stratégiák és motívumok elsajátítását, alkalmazását jelenti.

A szerző az SZTE Neveléstudományi Intézetének adjunktusa, könyvében több mint egy évtizedes kutatómunkáját foglalja össze. Áttekintést nyújt a téma legfontosabb nemzetközi modelljeiről, szintetizálja az önszabályozás és a tanulás pszichológiai és pedagógiai megközelítéseit. Széles életkori skálát átölelő empirikus vizsgálatai alapján bemutatja az önszabályozott tanulás mérési lehetőségeit, fejlődési ütemét. Részletesen ismertet egy nemzetközi modelleken alapuló, saját kidolgozású fejlesztőprogramot, ami egyedülálló nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is. A kutatások és a fejlesztés eredményei azt bizonyítják, hogy szükséges az önszabályozott tanulás célzott fejlesztése, hiszen az iskolában eltöltött évek nem kedveznek a tanulás iránti motiváció fenntartásának, és beavatkozás hiányában már egy tanév alatt is csökkenhet az önszabályozott tanulás.

A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/d-tudatos-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave