D. Molnár Éva

Tudatos fejlődés

Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata


Képzési típusok szerinti különbség

Az iskolatípusok szerinti összehasonlítást a 9. évfolyamon mindhárom képzéstípus esetében elvégezhetjük, a 11. évfolyamon azonban csak szakközépiskolás és a gimnáziumi képzésben részt vevő tanulókról vannak adatok. Az előző fejezetben már kimutattam, hogy a két évfolyam közt nincs szignifikáns különbség az önszabályozott tanulásban, most azt vizsgálom meg, hogy az egyes évfolyamokon belül van-e eltérés a különböző képzési típusba járó tanulók esetében. A 17. táblázat a 9. évfolyamos eredményeket foglalja össze. A csoportok közötti különbségeket mutatják az F értékek, amelyek szerint két stratégia és három motívum kapcsán beszélhetünk iskolatípusok közötti szóráskülönbségről. Az átlagok alapján nem tudunk egyértelmű tendenciáról beszámolni, mindhárom képzéstípus javára és hátrányára is találunk adatokat.

Tudatos fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 047 2

A legtöbb embernek van valamilyen elképzelése a tanulásról, ami főként saját tapasztalatából ered. Azonban a tanulással töltött idő nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán tud tanulni. A hatékony tanulás egyik fontos feltétele az önszabályozás, ami megfelelő tanulási stratégiák és motívumok elsajátítását, alkalmazását jelenti.

A szerző az SZTE Neveléstudományi Intézetének adjunktusa, könyvében több mint egy évtizedes kutatómunkáját foglalja össze. Áttekintést nyújt a téma legfontosabb nemzetközi modelljeiről, szintetizálja az önszabályozás és a tanulás pszichológiai és pedagógiai megközelítéseit. Széles életkori skálát átölelő empirikus vizsgálatai alapján bemutatja az önszabályozott tanulás mérési lehetőségeit, fejlődési ütemét. Részletesen ismertet egy nemzetközi modelleken alapuló, saját kidolgozású fejlesztőprogramot, ami egyedülálló nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is. A kutatások és a fejlesztés eredményei azt bizonyítják, hogy szükséges az önszabályozott tanulás célzott fejlesztése, hiszen az iskolában eltöltött évek nem kedveznek a tanulás iránti motiváció fenntartásának, és beavatkozás hiányában már egy tanév alatt is csökkenhet az önszabályozott tanulás.

A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/d-tudatos-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave