D. Molnár Éva

Tudatos fejlődés

Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata


A fejlesztő kísérlet eredményeinek értelmezése

Az eredmények értelmezését a megfogalmazott hipotézisek alapján strukturálom. Az első hipotézis kimondta, hogy pozitív hatást várunk el a fejlesztőprogramtól mind a tanulási stratégiák használatát, mind pedig a tanulási motivációt illetően. Az eredmények alapján ez a hipotézisünk beigazolódott, hiszen a legtöbb stratégia és motívum esetében a kísérlet végén fejlődést tapasztaltunk. A tanulók önjellemzése alapján, az utómérés eredményei szerint a kísérletben részt vevő ötödikes diákok hatékonyabban sajátították el már a tanórán a tananyag nagyobb részét, hatékonyabban tervezték és szervezték meg tanulásukat, amit jobban tudtak szabályozni és ellenőrizni a fejlesztés eredményeképpen. Ugyanakkor az utómérés során jobban is halogatnak a diákok, mint a kísérlet elején. A halogatás mint nem hatékony tanulási stratégia jelentős figyelmet kapott az utóbbi idők pedagógiai vizsgálataiban. Az önszabályozott tanulással való összefüggésben gyakran szükséges rosszként emlegetik, hiszen kiderült, a magasabb önszabályozók gyakrabban halogatnak, valószínűleg abban bíznak, hogy úgy is sikeresen fogják venni az akadályokat (Howell–Watson, 2007). A továbbiakban érdemes megvizsgálni a halogatás újabb formáját, az aktív halogatást (lásd Corkin–Yu–Lindt, 2011), hisz valószínűsíthető, hogy az önszabályozott tanulás kapcsán ez a fajta halogatás érvényesül leginkább.

Tudatos fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 047 2

A legtöbb embernek van valamilyen elképzelése a tanulásról, ami főként saját tapasztalatából ered. Azonban a tanulással töltött idő nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán tud tanulni. A hatékony tanulás egyik fontos feltétele az önszabályozás, ami megfelelő tanulási stratégiák és motívumok elsajátítását, alkalmazását jelenti.

A szerző az SZTE Neveléstudományi Intézetének adjunktusa, könyvében több mint egy évtizedes kutatómunkáját foglalja össze. Áttekintést nyújt a téma legfontosabb nemzetközi modelljeiről, szintetizálja az önszabályozás és a tanulás pszichológiai és pedagógiai megközelítéseit. Széles életkori skálát átölelő empirikus vizsgálatai alapján bemutatja az önszabályozott tanulás mérési lehetőségeit, fejlődési ütemét. Részletesen ismertet egy nemzetközi modelleken alapuló, saját kidolgozású fejlesztőprogramot, ami egyedülálló nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is. A kutatások és a fejlesztés eredményei azt bizonyítják, hogy szükséges az önszabályozott tanulás célzott fejlesztése, hiszen az iskolában eltöltött évek nem kedveznek a tanulás iránti motiváció fenntartásának, és beavatkozás hiányában már egy tanév alatt is csökkenhet az önszabályozott tanulás.

A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/d-tudatos-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave