Forgács Attila

Fejezetek a kommunikáció szociálpszichológiájából


A double bind és a kognitív disszonancia

Festinger kognitív disszonanciaelmélete a kommunikációs paradoxonok azon stádiumával foglalkozik, amikor az ellentmondó üzenetek belső (kognitív) folyamatokká válnak. Az információk ütközésének egyénen belüli mechanizmusait vázolja. Míg az eddig leírt és feltárt double bind kommunikációs formulák külső forrásból erednek, egy másik személy küld ellentmondó felszólító üzeneteket. Az ellentmondó impulzusokkal azonban az információt befogadó egyénnek magának kell megküzdenie. Ilyen inkonzisztenciaállapot például az érzelmi ambivalencia (szeretek valakit, akit tettei miatt utálnom kellene). Megteszek valamit, ami ütközik az értékeimmel. A kognitív disszonancia tekinthető auto-double bind, avagy ön-kettőskötés jelenségnek. Az inkonzisztenciák mérési technikáját lásd II.5.3.6.5. alfejezetben.

Fejezetek a kommunikáció szociálpszichológiájából

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 105 9

Ebben a kötetben azon válogatott előadások írásos változatát gyűjtöttük össze, melyeket Forgács Attila az utóbbi 30 évben a Budapesti Corvinus Egyetemen, a Budapesti Gazdasági Egyetemen, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, a Debreceni Egyetemen, a Partiumi Keresztény Egyetemen, valamint a Kuopiói Egyetemen (Finnország) oktatott és a mai napig oktat. Az előadásai a szociálpszichológia, a kommunikációtudomány, a gazdaságpszichológia, a gasztropszichológia, valamint a pszichoszomatika ötszöge körül szerveződtek. A pszichoszomatikával kapcsolatos írásait Pszichoarcheológia címen az Aula Kiadó 2009-ben, illetve Az evés lélektana című gasztropszichológia könyvét az Akadémiai Kiadó 2004-ben, majd 2013-ban, illetve 2017-ben adta ki. Ezért ebben a gyűjteményben indokolatlan lenne e témákat érinteni.

A szerzőről:

Jelenleg az ELTE Pszichológia Kar oktatója, valamint a Corvinus Egyetem Pszichológiai Központjának vezetője. Eddigi pályafutása során 5 alkalommal választották az év oktatójának különböző egyetemeken. 6 könyve jelent meg, összesen 21 kiadásban. 500-an idézik munkáit. Az egyetemi oktatás mellett a MindTitude™ piackutató cég kutatási igazgatója. Az Új Diéta, A Magyar Dietetikusok Lapjában, valamint az Élelmiszer Magazinban állandó rovata van. A rendszerváltás óta 250 szakmai médiaszereplése volt.

Hivatkozás: https://mersz.hu/forgacs-fejezetek-a-kommunikacio-szocialpszichologiajabol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave