Szatmári Zoltán (szerk.)

Sport, életmód, egészség


4.4.6.3. Ajánlott edzői képességek

  1. Sajátítsa el, és tudja alkalmazni a legfrissebb fiziológiai, pszichológiai és biomechanikai ismereteket.
  2. Fejlessze interperszonális képességeit, beleértve a szóbeli és írásbeli kommunikációs készségeket, a megfigyelést, a védekező mechanizmusok megértését, az ösztönzést és az odafigyelést. Az edzők az összes kommunikációs készség közül az odafigyelésben a leggyengébbek. A személyek közötti interakció létfontosságú tényezője a sportsikereknek, és ehhez a kommunikáció a kulcs. Kerülje a szexualitásra, az életkorra, a képességekre vonatozó, a rasszista és a megalázó megjegyzéseket.
  3. Kerülje a vesztesek lealacsonyítását és a győztesek felmagasztalását.
  4. Irányítsa magát és sportolóit afelé, hogy az ellenfelet ne ellenségnek, hanem kihívásnak tekintsék.
  5. Legyen képes megérteni a társasági megerősítéseknek az egyéni teljesítményekre gyakorolt hatását.
  6. Legyen képes kontrollálni izgalmi szintjét, és mutasson példát sportolóinak, hogy mennyi lobbanékonyság szükséges a sikeres teljesítményhez.
  7. Segítse a sportolókat saját céljaik kitűzésében. A folyamatot (játék) hangsúlyozza, ne a végeredményt (győzelem). Ez igen fontos fogalom, mivel a céloknak olyanoknak kell lenniük, amelyeket az egyén meg tud valósítani. A sportolók képesek irányítani a saját teljesítményüket, de az ellenfélét nem.
  8. Éljen a jelenben. Ne emlékeztesse a sportolókat állandóan a korábbi győztesekre, vagy a két év múlva lehetséges sikerekre.
  9. Biztosítson lehetőséget a sikerre azzal, hogy jól megtervezi a módszereket, jó feltételeket biztosít a játékhoz, ésszerű menetrendet készít, és kellemes atmoszférát teremt. Nem lehet szemet hunyni az edzői munka adminisztratív vonatkozásai felett. A tervezés, előkészítés és költségvetés olyan fontos funkciók, amelyek hatással vannak a vezetői teljesítményre. Az edzőnek egy személyben tanárnak, vezetőnek és adminisztrátornak kell lennie.
  10. Legyen racionális és humánus.
 
Hazai tapasztalatokon alapuló ajánlások
„Nem”-mel ne kezdjünk utasítást, mert ez az agy számára azonnali gátlást jelent. A mondat második részében elhangzó elkerülendő viselkedés képi szinten jelenik meg. Például a „Ne emeld a lábad!” mondat esetén a tiltószó megállítja a mozgást, utána pedig a hibás viselkedés képe jelenik meg, ti. a lábemelés. Mindig a kívánt irányba ható utasítást adjunk. Például az előző mondat helyesen: „Tartsd lent a lábad!”
Értsük meg a problémát. Sok edző megkérdezés nélkül is biztos abban, hogy ismeri sportolója gondjait. Ez bizonyos esetekben lehet, hogy így van, de sokszor meglepő információkat kapunk, ha részletesen kikérdezzük sportolónkat.
Szerezzünk pontos információt arról, mi a sportoló gondja az adott mozgás kivitelezésében. A látvány alapján sokszor nehezen eldönthető, hogy mi akadályozza a sportolót a mozgás helyes végrehajtásában.
Kidolgozott kóddal közöljünk. Adjunk ok-okozati összefüggést. Például:
„Azért kell a csuklódat lefelé fordítani, hogy a labda a játéktéren belül maradjon.”
Kerüljük a kizárólag korlátozott kóddal történő közlést. Például: „Fordítsd a csuklódat lefelé!”
Javítsuk a hibát a valóság visszajelzésével (például tükör, video) vagy a sportoló belső mentális sémájának átállításával.
A hibajavítás pozitív légkörű legyen, ne szégyellni való vagy megalázó a sportoló számára. Gondoljunk arra, hogy a hibajavítás a sporttechnika tanulásának jelentős része, és sok időt igényel. Optimális esetben a sportoló örömmel javítja ki a hibáit, mert arra gondol, hogy a következő héten már nem követi el azokat. Legyünk ötletesek, kreatívak az oktatásban, így mindkét fél számára élvezetes a munka. Kerüljük az unalmas edzéseket.
Vonjuk be a sportolót az oktatás folyamatába. Bizonyos helyzetekben adjunk számára döntési lehetőséget és önállóságot, ezáltal elősegíthetjük, hogy a sportoló belső kontrollossá váljon. Az ilyen sportoló úgy érzi, hogy kézben tartja az eseményeket, ura a helyzetnek, és a dolgok kimenetele nagyrészt tőle függ.

Sport, életmód, egészség

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

Nyomtatott megjelenés éve: 2009

ISBN: 978 963 454 121 9

A kötet elsődleges célja, hogy tudományos igényű, aktuális és átfogó tanulmányt mutasson be a jelen sportjáról, a sporttudomány aldiszciplínáiról és határterületeiről.

A kézikönyv elsősorban testkulturális, sporttudományi, rekreációs és életmódképzést nyújtó intézetek hallgatóinak, oktatóinak ajánljuk, de bizonyára haszonnal forgathatják fogyatékkal élők, időskorúak sporttevékenységével foglalkozó szakemberek is. A sport iránt elkötelezett, az egészségtudatos életmódot követő érdeklődők is sok értékes információt, tájékozódást segítő adatot és szempontot találhatnak benne.

A kötet tizenegy fejezete részletesen foglalkozik a sport és az újkori olimpiák történetével, sportágaival, a sport tudományával, elméletével, a sportteljesítmény tényezőivel (mozgásfejlődés, mozgástanulás, élettani és pszichológiai hatások), a motoros teljesítmény összetevőivel, a sport veszélyeivel, a dopping témakörével, stb. Korosztályonként vizsgálja a sport feladatát, kitér a sporttevékenység minden területére (rekreáció, iskolai nevelés, élsport, tehetséggondozás, fogyatékkal élők sporttevékenysége, a sport mozgásterápiás szerepe). Külön fejezetben tárgyalja a sport életmódban betöltött szerepét, a sport társadalmi hatásait, üzleti hátterét, a sportkommunikáció formáit, valamint a sport művészeti vonatkozásait.

Kötetünk szerzői, a sporttudomány, illetve a testnevelés és sporttudományi felsőoktatási intézetek elismert szakemberei.

Hivatkozás: https://mersz.hu/szatmari-sport-eletmod-egeszseg//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave