Klaudy Kinga

Bevezetés a fordítás elméletébe


Új témák – médiafordítás

A hirdetések, reklámok, filmek, tv- és rádióműsorok fordítása régen témája a fordítástudománynak: a fordítástudomány klasszikusai közül többen is foglalkoztak ezzel a témával: Neubert a fordítás pragmatikai aspektusa, Svejcer a fordítás szociolingvisztikai aspektusa, Reiss pedig a felhívásközpontú és audiomediális szövegek fordítása címen (Neubert 1968, Svejcer 1973, Reiss 1970). Míg azonban mostanáig ez a témakör inkább csak kuriózumként szerepelt a „komolyabb témák” tárgyalása után – K. Reissnél például a tartalomközpontú és a formaközpontú szövegek fordítási problémáinak tárgyalása után – most korunk tömegkommunikációs forradalma előtérbe helyezte a médiafordítást mint kutatási témát.

Bevezetés a fordítás elméletébe

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 193 6

A könyv első része a fordítás nyelvészeti megközelítésének keletkezését, a nyelvészeti fordítástudomány önálló tudománnyá válását írja le. Az egyes fejezetek bemutatják a fordítás folyamatában szerepet játszó összes nyelvi és nyelven kívüli tényezőt: a forrásnyelvet és a célnyelvet, a forrásnyelvi szöveget és a célnyelvi szöveget, a forrásnyelvi feladót, a fordítót és a célnyelvi olvasót, valamint a fordítás létrejöttének földrajzi, történelmi és társadalmi körülményeit, s megvizsgálják, hogy a fordításelmélet különböző „segédtudományai” – a kontrasztív nyelvészet, a szociolingvisztika, a pszicholingvisztika és a szövegnyelvészet – hogyan segítik a fordításelméletet e tényezők tanulmányozásában. Külön fejezetet szentelünk a fordításkutatás két nagy elméleti problémájának: a fordítási folyamat modellálásának és a fordítási ekvivalencia kérdésének.

A könyv második része több mint száz fordítástudományi és a fordítással összefüggő általános és alkalmazott nyelvészeti terminus magyarázatát tartalmazza.

Hivatkozás: https://mersz.hu/klaudy-bevezetes-a-forditas-elmeletebe//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave