Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Longinus szobra

VIII. Orbán 1623-ban foglalta el Szent Péter trónusát. Pápasága döntően meghatározta Bernini pályáját is: vallásos műveinek hosszú sorát ekkor kezdte megalkotni. A szobrász ebben az időben vált a lélek belső rezdülései, főként a vallásos elragadtatás érzékeny kifejezőjévé. Új műveiben alapvető eszközzé válik a drapéria. A szobrász a redők plasztikus, mozgalmas alakításával a testek felületén absztrakt fény-árnyék kontrasztokat formál, oly módon, hogy bennük a figura indulatai, szenvedélyei is testet öltenek, megerősítik az alak érzelmeit kifejező gesztusokat és testtartást. Szent Longinust, Krisztus keresztrefeszítésének tanúját Bernini szobrán (1629–1638) szinte teljesen elnyeli az önálló életet élő súlyos palást. A szentet, aki lándzsájával megnyitotta a Megfeszített oldalát és kifolyó vére által meggyógyult vakságából, vagyis felismerte benne a Megváltót, elragadtatásának tetőpontján láthatjuk, mintha a keresztre fölnézve az evangéliumokban följegyzett szavait mondaná: „Ez valóban Isten Fia volt”. Széttárt karjai a menny felé irányuló, vágyakozó pillantásával együtt juttatják kifejezésre a szent belső hevületét, és a drapéria öblös, hullámzó redői is olyanok, mint lobogó tűz, amely felemészti az alakot. Az alak bal karja alatt három kötegbe rendezett, sugárirányú redőnyaláb indul ki a szent jobbja alatti függőleges drapériafolyam felé, amely a karokkal együtt a tekintetet a szent lándzsára, arra az ereklyére irányítja, amelynek eredetijét a Szent Péter-székesegyház pillérében, a szent szobra fölötti erkélyen őrzik.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave