Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Orbán síremléke

Az 1640 utáni másfél évtized Bernini pályafutásának talán legtermékenyebb periódusa. Erre az időszakra esik VIII. Orbán 1628-ban megkezdett síremlékének végső megformálása a San Pietróban. A fülkébe helyezett fali síremlék motívumaiban 16. századi előzményekre támaszkodik: a szarkofág két oldalán egy-egy erényfigura, a Szeretet (Caritas) és az Igazságosság (Iustitia) megszemélyesítője áll, legfelül pedig az elhunyt trónoló figurás képmása foglal helyet. A szarkofágon a Halál alakja ül, aki az öröklét könyvébe írja be a pápa nevét. Bernini egyik ikonográfiai újítása a síremlék és az emlékszobor műfajának elegyítésében mutatkozik: az áldást osztó, trónoló figura monumentális alakja a köztereken felállított pápai díszszobrok típusára emlékeztet. A síremlék anyagában a bronzot és a márványt egyesíti finom kontrasztba állítva és szimbolikus tartalommal felruházva a sötét színű és fehér részeket. Az egész középső rész bronzból készült, amelyet részben aranyozás fed: a szarkofág, a Halál alakja és a pápa szobra, vagyis azok a részek, amelyek az elhunyttal vannak összefüggésben. Velük ellentétben a Szeretet és az Igazságosság fehér márványból készült allegorikus alakjai a materiális világtól független, elvont fogalmakat jelenítenek meg. Az allegorikus nőalakok emberi, életteli gesztusaikkal, vonzó bájukkal is ellentétet képeznek a pápa szobrával, amely komor színével, merev, hieratikus beállításával kívül állni látszik az élet körén.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave