Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Az Accademia degli Incamminati

A kora újkori művészeti élet, művészképzés és teória jellemző intézményei az akadémiák. (Az első művészeti akadémiát 1563-ban Cosimo de’ Medici nagyherceg alapította Firenzében, amelynek fő szervezője Vasari, első elnöke Michelangelo volt.) Annibale Carracci fivérével, Agostinóval (1557–1602) és unokatestvérükkel, Lodovicóval (1555–1619) 1582-ben magánakadémiát nyitottak, amelyet Accademia degli Incamminatinak, vagyis „a helyes útra tértek akadémiájának” neveztek el. Céljuk ugyanis a festészet formanyelvének megújítása, a manierizmus mesterkélt kifejezésmódjainak meghaladása volt. Különleges figyelmet fordítottak az természet utáni rajzolásra, illetve antikvitás és a reneszánsz nagy mestereinek tanulmányozására. Annibale Bolognában festett művein sikeresen egyesítette a firenzei-római reneszánszszigorú kompozíció- és figurafelfogását a velencei kolorizmussal és a correggiói sfumatóval.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave