Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Nicolas Poussin

A francia barokk vitathatatlanul legjelentősebb festője a lotaringiai születésű Nicolas Poussin (1594–1665) volt. Párizsban németalföldi származású festők voltak a mesterei, de sokkal nagyobb hatást tettek rá a Raffaello és Giulio Romano művei után készült metszetek vagy a királyi gyűjtemény antik szobrai és domborművei. 1624-ben jutott el Itáliába, előbb Velencébe ment, majd öt évet töltött Rómában. Néhány év alatt hírnevet szerzett, Francesco Barberini bíboros révén tekintélyes megbízáshoz jutott: oltárképet festett a San Pietro számára (Szent Erasmus mártírhalála, 1628), mégis hamarosan felhagyott azzal, hogy festőtársaival nagy nyilvános megrendelésekért versenyezzék, s ettől kezdve csak kisebb méretű képeket festett. Vásárlói és közönsége többé nem a főpapság és az arisztokrácia tagjai voltak, inkább a tudósok, műértők szűk köréhez csatlakozott, így került barátságba Cassiano dal Pozzóval. 1640-ben visszatért Párizsba, ahol XIII. Lajos és Richelieu évi tiszteletdíjjal és a király első festőjének címével tüntette ki, és megrendelésekkel is elhalmozták. A Louvre számára Herkules munkáit ábrázoló kompozíciókat tervezett, Richelieu palotájába mennyezetképet festett. Az udvari szolgálat azonban terhes volt számára, így másfél év után visszament Rómába, és haláláig itt maradt, megtartotta független pozícióját, művészek és intellektuelek körében alkotott. Az Ó- és Újtestamentum, a mitológia, a görög és római történelem témáit feldolgozva sokat töprengett a képi ábrázolás lehetőségein és eszközein, elméleti rendszerező hajlamát levelei tanúsítják.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave