Horváth László, Lencse-Csík Orsolya, Misley Helga, Nagy Krisztina, Verderber Éva

Az AKG mint innovatív tanulási környezet

Kutatási beszámoló az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Pedagógiai Programjának beválásvizsgálatáról


Változásmenedzsment

A változás csomópontja köré olyan elemeket gyűjtöttünk, melyek ugyan a szervezeti kultúra által erősen befolyásoltak, mégis érdemes velük külön blokkban is foglalkozni, éppen azért, mert az intézményben jelenleg zajló markáns változás (digitális iskola bevezetése) és a változással kapcsolatos szervezeti tényezők kiemelten fontosak. A változás kapcsán érdemes megemlíteni a modern, fogyasztóközpontú marketingfelfogással bíró szervezetek működését, amelyek úgy menedzselik a változásokat, hogy azzal alapértékeik és alapelveik (az AKG esetében a személyközpontú iskola) ne sérüljenek, mégis hosszú távon ki tudják szolgálni a fogyasztók igényeit, és tartós kapcsolatokat tudjanak fenntartani (Pavluska, 2014). A változások mértékét tehát minden esetben ehhez igazítják, még akkor is, ha így az ezzel járó folyamatok hosszabb ideig tartanak. Az AKG esetében az értéket és a minőséget – az önigazgató nevelőtestülettel egyetemben – a személyközpontú iskola modellje adja, vagyis a változások nem működnek felsőbb utasítás, kényszer vagy centralizált vezetés esetén. A változás tényezője kapcsán is elmondható, hogy az AKG-t az informális és gyakorlatias működés jellemzi: nem a pontos, számszerű méréseknek hisznek, hanem a gyakorlatnak, vagyis az egyes újításokat kipróbálják, és ha működik, megtartják, ha nem működik, kivetik a szervezetből. A digitális iskola bevezetésének módja is ezt a működést erősíti meg, hiszen a folyamat rendkívül lassú, kezdetben csak kisebb csoportokat érint, és ha sikeresnek bizonyul, meggyökerezhet a szervezetben. Utóbbihoz minden tárgyi és szakmai feltétel adott az iskolában, ám pontosan látják hiányterületeiket is, amelyekre reflektálnak, és igyekeznek megoldásokat keresni. Érdemes megjegyezni: ahhoz, hogy megtudjuk, az aktuális innováció, változás valóban működőképes lesz-e, hosszabb időnek kell eltelnie, vagyis a szervezet nem lehet türelmetlen az eredményeket illetően. A 4.1. ábrán látható implementációs gödör bemutatja ezt a törvényszerű folyamatot. Fontos tehát, hogy a szervezet széles körből gyűjtsön adatokat, reflektáljon a változásokra, és megbízható információi legyenek arról, hogy az innováció működőképes-e, vagy sem. Ennek megítélése szempontjából különösen fontos az implementációs gödör figyelembevétele, hiszen az újítás bevezetése kezdetben törvényszerű teljesítményromlással jár, mielőtt a kívánatos pozitív hatás megjelenne.

Az AKG mint innovatív tanulási környezet

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 922 1

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) megalapításától kezdve reflektív módon, szakmai önvizsgálatra és korrekcióra épülve szervezi életét. Ennek szerves részét képezi a tízévenkénti átvilágítás, melynek eredményeit az intézmény mindenki számára elérhető módon közzéteszi (AKG, 2012). Az „AKG mint innovatív tanulási környezet” című kiadvány az AKG Alapítvány által megrendelt és az önigazgató nevelőtestület által elfogadott szervezeti átvilágítás legújabb, 2016-os eredményeit foglalja össze. Teszi mindezt annak érdekében, hogy azt az iskola saját fejlődése, fejlesztése céljából felhasználhassa, másrészt azért, hogy az iskolát a külvilág számára objektív, szakmailag megalapozott módon reprezentálja.

Hivatkozás: https://mersz.hu/horvath-lencse-csik-misley-nagy-verderber-az-akg-mint-innovativ-tanulasi-kornyezet//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave